Ørsted tester Surface Effect Ship med topfart på 42 knob
Teknikere skal fragtes hurtigere til vindmølleparkerne, mener Ørsted, tidligere Dong Energy. Norsk fartøj kan måske hjælpe.
Det går hurtigt, når vindteknikere og udstyr skal fragtes mellem Esbjerg og Horns Rev 2 i december og januar. Det skriver JydskeVestkysten.
Ørsted, der tidligere gik under navnet Dong Energy, tester i øjeblikket et norsk fartøj fra firmaet Umoe Mandal med en topfart på 42 knob, svarende til 78 km/t.
Fart og robusthed
Konstrueret som en hybrid mellem en katamaran og en luftpudebåde kan fartøjet benævnes et Surface Effect Ship. En skibstype, der mellem de to skrog har monteret fleksible skørter, hvorimellem der pustes luft ind.
Når fartøjet sejler, vil det derfor hæve sig yderligere over vandoverfladen grundet overtrykket. Hermed vil vandmodstanden formindskes, og skibet vil kunne sejle endnu hurtigere.
Foruden farten jagter Ørsted et mere robust skib, der kan forøge arbejdsdagene på det ofte blæsende Vesterhav.
Se reklamevideo af modellen, som Ørsted i øjeblikket tester, øverst i artiklen.
Kilde: jv.dk