VO65'erne sejler igen med i Volvo Ocean Race i 2021-2022
Når nogle af verdens bedste sejlere atter sætter kursen Jorden rundt i 2021, bliver det for tredje gang med VO65'erne på startlinjen. Også IMOCA 60'erne er med.
Det står nu helt fast, at 2021-2022-udgaven af Jorden rundt-sejladsen, der tidligere gik under navnet Volvo Ocean Race, skal sejles i to forskellige bådtyper.
Mens IMOCA 60'erne allerede for uger siden blev offentliggjort som én af de forventede to bådklasser, blev det torsdag afsløret, at også de i forvejen kendte VO65'ere vil sejle med.
Onedesign indbyder til tæt sejlads
65 fod lange kølbåde, der i de sidste to udgaver af sejladsen har sikret spænding og lige sejlads. Ikke mindst i den seneste udgave, hvor vinderne fra Dongfeng først på det sidste ben til Haag sikrede sig sejren.
Det skyldes ikke mindst klassens onedesign-regl, der står i skarp kontrast til udviklingsklassen IMOCA:
- Vi har lige set, hvor tæt og spændende eventen kan være, når stærke teams kapsejler i one-design VO65'erne. At åbne sejladsen for begge klasser giver os det bedste fra to verdener, forklarer Johan Salén, én af de nye medejere af sejladsen.
I klassen skal særligt de yngre sejlere være i fokus. Et øget incitament for at tage unge sejlere ind i besætningerne er derfor på tegnebrættet, præcis som det sås i forhold til de kvindelige besætninger i år.
- Vi ønsker at tilskynde holdene til at åbne mulighederne for yngre besætningsmedlemmer for at bringe nogle af toptalenterne fra eksempelvis de mindre bådklasser til offshore-racing, understreger Salén.
Starter i Alicante
Også jagten på de kommende stop-overs er nu sat ind. 8-10 værtsbyer vil være på programmet, hvor det allerede står klart, at sejladsen traditionen tro vil starte i spanske Alicante og slutte i Europa i maj eller juni.
Først når de byer, der skal lægge havn til de deltagende både, er på plads, bliver det muligt at fastslå den endelige rute.
Kilde: volvooceanrace.com