minbaad.dk
søndag 18. november

En sejr i Drageklassen er eftertragtet, hvor nogle af verdens dygtigste sejlere er med. Foto: Mogens Hansen

Klassetjek: I Dragen drikker skolelæreren moleøl med den russiske milliardær

Sejlere fra flere samfundslag finder vej til Drageklassen, der de seneste år særligt har tiltrukket professionelle og rigmænd. Et faktum, som amatørsejlerne nu har accepteret.

Kapsejlads | 03-11-2018 08:33 | Af  Sara Sulkjær

Minbaad.dk tager temperaturen i de danske bådklasser. Her dykker vi ned i Drageklassen, når Søren Hvalsø, formand for den danske klasse og tidligere verdensmester, fortæller om den internationalt populære bådtype.

Søren Hvalsø, hvorfor skal man sejle Drage?

- Det er gammel OL-klasse, hvorfor der sejles Drage over hele verden. Da det er en entypebåd, tiltrækker den selvfølgelig mange tidligere stjerner indenfor sejlsport. Det er det, der gør det sjovt. 

- I dag er 80 procent af fleeten professionel, hvor ejeren hyrer dygtige sejlere, typisk tidligere OL-vindere, verdensmestre samt America’s Cup-sejlere, og betaler dem for at sejle hjælpe med at sejle deres båd. Da jeg startede først i 80’erne, var det amatører alle sammen, der er bestemt sket noget siden.  

Hvad koster det at sejle Drage?

- For et internationalt stævne betaler du typisk 2.-3.000 kr. for at deltage. Båden kan købes brugt for 100. – 200.000 kr. Den er trailerbar, så vi kører rundt i hele Europa. Vil du sejle stævne i eksempelvis Australien, skal du dog betale 20.-25.000 kr. for at få båden fragtet - hvis transporten da ikke sponsoreres.

- Samtidig bruger vi årligt omkring 10.000 kr. på sejl, så økonomisk kan de fleste derfor være med, da båden er entype, og derfor ikke skal opgraderes løbende.

Hvad gør I for at få nye ind i klassen?

- Vi gør primært en hel del for at få de gamle Dragesejlere ud at sejle igen. Derfor har vi besluttet, at et dansk stævne maksimalt må koste 1.500 kr. inklusiv forplejning på land, samtidig med at vi hjælper med indkvartering, og lokker med et godt sammenhold i klassen. 

- Også internationalt er kammeratskabet fantastisk på tværs af amatører og professionelle og meget, meget velhavende mennesker og folk med færre midler. Du kan stå ved siden af en russisk milliardær og drikke moleøl med ham, selvom du eksempelvis er mekaniker eller skolelærer. 

Hvordan sørger I for vidensdeling blandt sejlerne?

- Kammeratskabet er så tæt, at hvis nogle er særligt dygtige til at lave sejl eller trimme båden, så deler man ud af sin viden. Som nation er vi forpligtet til at hjælpe hinanden, så Danmark i udlandet repræsenteres som en dygtig sejlernation. 

- Selvfølgelig giver de professionelle sejleres erfaring resultater, men i sejlsport skal man ikke kun være dygtig, man skal også være heldig. Derfor har amatørsejlere og nye stadig en chance i klassen. For øvrigt er man begyndt til de store stævner at lave en sideløbende resultatliste for såvel amatører som professionelle. 

Hvor sejles der særligt Drage, og hvilke stævner vil du anbefale at sejle i den kommende sæson?

- I Danmark har vi en fleet på 20-25 både, hvoraf halvdelen sejler meget. Vi har et træningssted i Skovshoved, hvor der står mange både og et tilsvarende i Middelfart, hvor bådene fra Jylland og Fyn samles og træner hver uge. 

- Årets Gold Cup i Finland, der rangerer på linje med VM i klassen, er klart et højdepunkt. Derudover afholder vi nordisk mesterskab i Skovshoved. Så skal vi selvfølgelig ikke glemme Grade 1-stævnet i Dragør i dagene 28. juni – 1. juli, der for første gang sejles i Danmark. 

Hvordan ser fremtiden ud for Drageklassen i Danmark?

- Vi er begyndt at få gang i klassen igen, efter at vi havde nogle år, hvor de professionelle sejlere efter nogens mening dominerede for voldsomt. Vi blev derfor enige om, at for at bevare fleetets størrelse var vi nødt til at acceptere, at alle skulle være velkomne, og det har vist sig at være den rigtige beslutning. 

- Derfor tror jeg tror ikke, at Drageklassen nogensinde forsvinder. Det er en gammel konstruktion, men den er stadig udfordrende og spændende. I langsommere både som Dragen skal man, modsat de hurtige sportsbåde, tænke taktisk, det er ligesom at spille skak. Du skal vide, hvad dit næste træk skal være for at vinde. 

Er I tilfredse med jeres hjemmeside?

- Ja, med det formål den har. At linke til vores sejladser og komme med overordnet nyt. Alt det øvrige og daglige kommunikeres på Facebook og over mail, mens vi også følger den internationale klasseside. Særligt deres kalender er vigtig, da det også er den, vi danskere sejler efter.  

- Derfor er den danske klasseside lidt ligegyldig. De fleste sejler internationalt, mens nogle holder sig til de europæiske stævner. Det er ganske få, der kun sejler i Danmark. 

Om Dragen:
Længde: 8,9 m

Bredde: 1,95 m

Vægt: 1.700 kg 

Besætning: Tre personer

Blå bog om formanden: 
Navn: Søren Hvalsø

Alder: 74 år

Job: Selvstændig, ejer entreprenørvirksomhed

Sejler på: DEN 408

 
Søren Hvalsø ses her ombord på DEN 408. Tidligere har han blandt andet sejlet America's Cup og Admirals Cup. Foto: Mogens Hansen

- Vi går ikke ind for cocktailpartyer og stilede middage, men vil hellere have sandwich og moleøl, fortæller Søren Hvalsø om Dragen, der ofte betegnes som rigmandsklassen. Foto: Mogens Hansen

Kongehuset har i flere år været en del af Drageklassen, hvor den nu afdøde Prins Henrik og Kronprins Frederik har været ombord. Foto: Mogens Hansen

For kølbådssejlere er det forholdsvis let at omstille sig til Dragen. Foto: Mogens Hansen

Få herunder et overblik over de aktive bådklasser i Danmark. Kun deres primære tilholdssteder er markeret, hvorfor der kan ligge mindre fleets andre steder i landet. Tryk på ikonerne for info om område samt tilhørende bådklasse. Kortet er lavet på baggrund af artikelserien 'Klassetjek':

Bookmark and Share




FLERE NYHEDER


SEJLKLUBBER OG KLASSER

Få nyheder og deltag i konkurrencer

Besøg os på facebook


MORTEN LORENZEN TAGER ORDET