Cotes A/S affugter både på Marselisborg Lystbådehavn henover vinteren
Cotes A/S og Marselisborg samarbejder om at beskytte vinteroplagte både mod skimmelsvamp og kondens, ved at blæse tør luft ind om læ. Test på fem både viste store ændringer i luftfugtigheden.
COTES A/S har sammen med Marselisborg Lystbådehavn lavet et projekt, som går ud på at beskytte vinteroplagte både mod skimmelsvamp, råd, kondens og korrosion.
Høj luftfugtighed
COTES A/S har lavet et forsøg, som viste at en båd der står ubeskyttet i vinterhalvåret er meget fugtig om læ, typisk en luftfugtighed på mellem 90% og 95%. Thomas Rønnow, CEO i COTES A/S, fortæller:
- En så høj fugtighed er problematisk, da der er høj risiko for kondens. Samtidig gror skimmelsvamp ved fugtigheder over 75% og korrosion dannes ved fugtigheder over 65%, fortæller han.
Når man har så høj fugtighed, er det nødvendigt at tage puder, hynder og sejl med hjem, hvis man vil passe på det.
Fem både testet
COTES A/S har testet fem både som fik blæst tør luft fra en affugter ind om læ, det skabte en nogenlunde konstant fugtighed på 65% uanset vejret udenfor.
- Det betyder at båden er beskyttet mod kondens, korrosion, skimmel og råd. Gæster med astma og allergi påvirkes mindre om bord. Båden dufter frisk efter vinteren. Vi har kunnet lade puder, hynder, bøger med videre blive i båden og båden holder sin værdi bedre og der går længere mellem elfejl, fortæller Thomas Rønnow.
- Hvis man derudover får pakket sin båd ind i krympeplast, vil løsningen også give en rimelig god beskyttelse af teakdækket, afslutter Thomas Rønnow.
Mange års erfaring
Det er havnen der bestemmer om løsningen skal tilbydes
- Hvis havnen tilbyder løsningen, vil det koste 4000 kroner inklusiv moms pr båd der tilsluttes for hele vintersæsonen inklusiv strøm. Skal båden pakkes ind i krympeplads, er materialeforbruget cirka 1500 og det gøres nemt selv, oplyser Thomas Rønnow.
COTES A/S har 32 års erfaring med affugtning i industrien, herunder havvindmøller, skøjtehaller, frysehuse og fødevareproduktion.
En affugter blæser tør luft ind i båden. Foto: COTES A/S.