Gå til hoved-indhold
Test
Royal Denship i Århus Bugten. Den sejler som en drøm og koster kassen. Foto: Troels Lykke

Sådan sejlede Royal Denship 82 Open til 35 mio.

Motorbaadsnyt.dks udsendte var i 2008 på Århus Bugten og sejle 45 knob med en Royal Denship 82 Open til 35 mio. kroner.

Af Troels Lykke |

Trods en topfart på 46 knob var lydniveauet i cockpittet kun på 60 decibel, selvom der var lukket helt op for 3650 hestekræfter på Århus Bugten, så der stod en kæmpe vandsøjle op på fire meter, da vi testede båden i 2008.

Her bringer vi artiklen igen.

Bovtruser for og agter skubber os fra kajen onsdag i denne uge. På Århus Bugten få minutter senere, står røgvandet står op i fire meters højde efter den spritnye, kongeblå Royal Denship 82 Open.

En båd som enhver mand burde eje, men så få i verden gør det, for hvem har 35 mio. kroner? Plus en årlig vedligeholdelse på mindst en mio. kroner.

Den skotske skipper, der må stå op fordi pilotsæderne endnu ikke er monteret, advarer os før han skubber gashåndtaget frem. Herefter giver han slip på de to gange 1825 hestekræfter og det er med at holde fast inde i det airconditionerede cockpit.

Den 52 ton glasfiberbåd rykker kraftfuldt. Selvom superyachten er 25 meter lang kan man godt høre og fornemme bølgerne. Med vinden ind agten stryger vi op på over 45 knob.

620 liter diesel i timen

Imponerende, men så sluger hver motor også 310 liter diesel hver i timen. Vi kunne gå stærkere hvis tanken ikke var fyldt helt op med 7.200 liter diesel og 1.500 liter vand.

Larmen fra de to amerikanske Caterpiller-motorer reduceres betragteligt til et fornemt lydniveau på 60 decibel, efter en århusiansk Royal Denship-medarbejder lukker den store skydedør ud til det teakbelagte agterdæk.

Isoleringen i glasuld eller rockwool, er skudt på efter man forinden har studeret lydmønstrer fra motore. 

Royal Denships 43-årige direktør Lars Skytte Jørgensen fortæller om skruebladene:

”De to skrueblade ligger i vandoverfladen og suger luft ind det giver et bedre bid, samtidig kom der 7-800 graders varm udstødningsvand ud på skruerne, de skaber turbulens. Alt det giver en øget effekt med 10-15 procent,” siger Lars Skytte Jørgensen.

Det er den sjette Royal Denship 82 Open, som firmaet leverer, en båd, der har fået flere internationale priser, Superyacht Design Award i USA.

30 superyachts på 10 år

Royal Denship-ejeren Peter Johansen har i ti år lavet superyachts og har leveret 30 af slagsen.

Største  var Royal Denship på 258 fod, ’Princess Marian’ med dampbad og vandfald. Superyachten blev bygget i 2003 til Mexico. En båd, som ifølge Århus-firmaet er et ikon inde for superyachts og som har skaffet mange ordrer til Royal Denship. ’Princess Marian’ er nu til salg for 120 mio. euro.

Royal Denshiop havde i seneste regnskabsår et underskud på 30,9 mio. kroner efter blandt andet et glasfiberværft i Svendborg brændte og andre uheldige ting.

Tabene tager den pengestærke Peter Johansen på egne skuldre og værftet har nu ordrebogen fyldt godt op, trods finanskrisen. Således er en 120 fods superyacht bestilt til Middelhavet til 120 mio. krone, en 85 fods til Rusland og et par 82ere til USA og Mexico.

Mere forretning end idealisme fremover

Peter Johansen tror på fremtiden for Royal Denship.

”Nu har jeg skabt fundamentet ved at bygge både med idealisme mere end med forretningsøjne. Nu er Lars Skytte Jørgensen og Finn Algreen sat ind til at styre Royal Denship og de vil drive det som en forretning,” siger Peter Johansen, der ikke selv har en Superyacht, men en Drage han aktivt bruger.

Selv siger han at grunden til at Royal Denship har 7. Bedste superyacht brand i verden, skyldes at de brugere 20 procent dyrere materialer end deres konkurrenter og samtidig bygger de bådene, som det var rigtige store skibe.

”Hvis en af vores både tager vand ind så flyder de stadig højt fordi vi har vandtætte døre fx ind til maskinrummet. Det betyder at vores både kan klasses hos Lloyd og Norsk Veritas,” sagde Peter Johansen i 2008.

Royal Denship 82 Open

Design               Bil Dixon

Længde             24,99 m

Bredde              6,45 m

Dybgang           1,50 m

Vægt                  52 ton

Dieseltank        7.200 l

Vandtank         1.500 l

Byggetid           6 mdr.

Tophastighed      46 knob

Motor 2 x 1825 hk Caterpillar

Pris                      35 mio. kr.

Værft        Royal Denship, Århus

www.royaldenship.com

Fra venstre: Royal Denship-ejer Peter Johansen, direktør Lars Skytte Jørgensen, salgsdirektør Finn Allgren og produktionsdirektør Torben Johansen.

To gange 1825 hestekræfter.

Knud og Peter Johansen om bord på en Royal Denship 82 Open.

Bådebygger Knud Johansen fra Frederikshavn med sønnen Peter.

Bygning af 120 fods Royal Denship til 120 mio. kr.

Omfattende test er netop foregået her.

Direktør Lars Skytte Jørgensen og ejer Peter Johansen.

content-loader
content-loader
content-loader