Det er da også korrekt, men hvad navnet ikke siger er, at dette instrument også erstatter din nuværende gear/gas boks og at du fremover kan kontrollere din motor med en let finger på det følsomme joystick, fortæller Christian Glass fra VetusOnline.dk i Ry.
Her fortæller han om systemet:
- V-Docker kan bruges med en motor og kan kombineres med op til 2 trustere. Sejlbåde og mindre motorbåde vil ofte bruge en kombination af motor og bovpropel - større motorbåde eller mindre lette fartøjer, vælger en kombination af motorkontrol, bov og agter propel.
Perfekt motorkontrol med ”engine control by wire”.
’’Engine Control by Wire’’ og med V-Docker sat i cruising mode, er det perfekte manøvreringsinstrument/ metode for motor- og sejlbåde, mener VetusOnline.dk.
- Har man først prøvet at kontrollere motoren med pegefingeren, ja, så er det svært at vende tilbage til den gamle gear/gasboks., fortæller Christian Glass.
Vetus V-Docker erstatter din nuværende gear/gasboks og motor kontrolleres herefter med det fintfølende joystick. Pres joystick let frem, slip, og den sætter i gear, pres let en gang til, og den øger omdrejningerne med 100 RPM.
Joystik fremme er lig med øget omdrejninger
Holdes joystick konstant frem øges omdrejninger til joystick slippes, super nemt, - og naturligvis på samme måde, men modsat, når der skal bakkes.
’’Engine control by wire’’ er ikke noget nyt og der findes mange systemer på markedet, men her er det til en meget konkurrencedygtig pris; Bruges V-Docker kun som motorkontrol kan den købes hos VetusOnline.dk lige nu til lidt over 25.000 kr. og med samtidig kontrol af bovpropel til godt 27.000 kr., fortæller Christian.
Docking mode, en kombination af motorkontrol samt kontrol over bådens trustere
Samme joystick bruges når sejleren, med en kombination af motor, bov- og/eller agterpropel, vil sikkert i havn. Man starter med at skifte til Docking mode og VetusOnlines joystick får nu en række nye funktioner:
- Her kan vi skifte mellem 3 modes - 1: Motorkontrol 2: Truster kontrol og 3: Kombinationen motor + truster kontrol. I Docking mode er hurtige skift mellem frem og bak vigtige og i denne indstilling, vil man, når håndtag føres frem, skifte til gear. Herefter fører vi joystick frem til ønsket hastighed, slippes håndtag sættes motor i frigear og RPM i tomgang, forklarer Christian Glass.
Båd kan stoppes hurtigt
Vetus har også tænkt på vigtigheden af den hurtige reaktion; Hvis du er på vej mod broen og har behov for at stoppe båden straks, vil joystick ført hurtigt til max. position hurtigt bringe motor til max. RPM og båden stoppes.
- Når vi kombinerer den lette motorkontrol med vores truster(e) er der næsten ingen begrænsninger i manøvredygtighed, - skråt, sidelæns, frem, bak og rotation om egen akse m.m. Alt det der skal til, for at bringe os sikkert i havn uden at beskadige båden.
Montering er plug and play
Montering er plug and play, fortæller Christian Glass, da V-Docker bruger CAN bus, monter enheder og kabler fra actuator til motor og tilslut med multistik, herefter skal systemet kalibreres – følg vejledningen og det går som en leg, forklarer han.
Der fås råd og vejledning hos VetusOnline.dk på tlf. 2594 2594. Du kan læse mere om V-Docker her