Solus Alta: 80er-båden der vinder med Kerteminde-skipper
Vindmølle-mekaniker Anders Thomsen fra Kerteminde arvede Solus Altaen allerede i 2004, hvor hans far, Svend, tragisk døde som 51-årig. Jens Als Andersen har krydset Atlanterhavet i bådtypen.
Solus Alta, der blev produceret af Frederikssund Skibsværft i årene 1981 fra 1984, nåede ikke at blive populær, således blev der kun bygget 30 Solus Atlaer, der blev solgt som selvbyg og derfor har den 9,20 meter lange båd sit helt eget præg i kahytten, hvor ståhøjden nærmer sig 1,75 meter, hvilket langt fra er nok for den 1,92 meter høje Fynbo.
Al aptering fjernet fra agterkøje
Denne Solos Alta fra 1981, der holder til på bro 5 i Kerteminde Marina, er apteret med en dobbeltkøje fremme og to lange køjer tilbage, samt et pantry og kortbord, men uden toilet.
Agter er der, som på andre Solus Altaer, en lav kahyt, hvor der findes en køje, men al aptering i agterkahytten har 33-årige Anders Thomsen pillet ud for at spare vægt, da han bruger båden til tirsdagskapsejlads og kapsejlads rundt om Fyn.
En indenbords Volvo Penta motor røg også ud, da den var tæret op i motorblokken, så kølvand og olie blandede sig lige lovligt meget.
Faktisk er alt skiftet på båden på nær masterøret. Vi har fået nye Andersen-spil, nye spilaflastere, skødevogn, ny rodrig, og vi har fået et dybere speciealror på. Det er dybere og smallere, men båden måler ikke mere på DH-reglen af den grund, forklarer Anders Thomsen, der i alt har brugt flere hundrede tusinde kroner, fx til nye Elvstrøm Epex-sejl.
Han har også fire flyesejl, hvor gennaker og code zero-sejlet monteres på et nyt bovspryd, der kan skubbes halvanden meter ud foran stævnen.
Anders Thomsen er vindmølle-teknikker for Siemens og han har selv forbedret sin Solus Alta, blandt andet har han fjerne 200 ton fiberbeton i dørken. Privatfoto
Båden har en flad bund agter og kan surfe hvis det blæser godt. Forskibet er meget spidst, hvilket gør at den går godt gennem bølger. Farten på kryds, oplyser sejleren, er på 6,5 knob.
Båden sejler meget kapsejlads, også selv når Anders Thomsen ikke kan, så låner gasterne båden. Foto: Troels Lykke
På trods af det, har han alligevel deltaget i hele tre singlehand-sejladser over Atlanten. Den første sejlads var i en Solus Alta i 1988.
Det skete i den krævende singlehand-sejlads Trans-Atlantic Race STAR, der går fra Plymouth i England til Newport i USA. Turen var på 3.000 sømil. Solus Altaen, der blev brugt på turen var en standardudgave med få forbedringer.
Danskeren blev nummer seks i klassen op til 30 fod. Men allerede før starten var der udfordringer på turen fra Danmark til England. For her knækkede rorstammen i grov sø ud for Thyborøn. Men det lykkedes alligevel at nå frem til start i Plymouth.
Jens Als Andersen fremhæver Solus Altaens gode krydsegenskaber, hvilket var en fordel på denne tur, der indebar næsten 80 procent kryds eller bidevind. Sidenhen deltog Jens Als i OSTAR i 1992 i en Drabant 38.
Og i 1996 var han med i en One-off konstruktion, ”Fenris”, på turen. I denne båd ramte han en container efter tolv dages sejlads og gik ned. Først efter tre dage i redningsflåden, blev han reddet.
Svend Thomsen bygger her på båden i starten af 80erne under Munkebo Svømmehal, hvor landsholdsspilleren i vandpolo var bademester, men Svend nåede kun at blive 51 år. Siden arvede sønnen båden. Privatfoto