Sejl 30 knob i 18-footer: Fordelagtig købsaftale lige nu
Spar mange tusinde kroner på en lynhurtig 18-footer. Fire både sætter kurs mod Danmark fra Australien. Sejlere med trapezerfaring har fordel, forklarer 18-footer-sejler, Søren Clausen.
Af Sara Sulkjær |
Send en check på 20.-25.000 kroner afsted de næste 3-4 år. Så billigt er det i øjeblikket at skrive ejer af en 18-footer på CV’et. Det er en aftale mellem den danske og australske klasse, der muliggør den gode pris på i alt fire brugte 18-footere.
- Det er nogle både, der er i øjeblikket ligger i Australien og er lidt brugte, men de er bestemt konkurrencedygtige. Selve skroget er entype, og der er derfor ikke den store forskel på de helt nye og brugte både, forklarer Søren Clausen fra den danske 18-footer-klub til minbaad.dk.
Vær forsigtig
Med en normalpris på omkring 670.000 danske kroner for en ny båd og 150.000 for en brugt i god stand kræver det ikke en årelang uddannelse fra CBS at udregne, at her er tale om en fordelagtig handel.
Også selvom det til nogle af bådene, der er omkring 6-8 år gamle, vil være oplagt at gå på jagt efter nyere rig og sejl. Investeringer, der, hvis de gøres brugt, næppe vil løbe op i mere end 10.-20.000 kroner.
Men det handler ikke kun om at have pengepungen i orden. Andre vigtige aspekter må ligeledes inddrages, inden en købsaftale kan underskrives. For at kalde 18-footeren en tilgivende jolle vil være en overdrivelse:
- Selvfølgelig skal man være forsigtig, for det er jo farligt. Vi sejler altid med våddragt og sikkerhedsknive, så vi kan skære os fri, hvis vi kommer til at sidde fast under båden, forklarer Søren Clausen og understreger, at sejlere, der tidligere har stået i trapez, har en stor fordel i 18-footeren.
Fysisk hård sejlads
En 49er-, 29er- eller Contender-karriere er derfor bestemt ikke et dårligt udgangspunkt, hvis drømmen er sejlads i de udfordrende 18-footere. Næstbedst er erfarne Europasejlere eller surfere, men også andre sejlere har en chance i båden:
- Hvis der er kommet nogle uden jollebaggrund, har vi bare hjulpet dem ekstra meget i gang, hvor én af os sejlere er kommet med ombord. Når man først ved, hvad man skal gøre og være opmærksom på, er det bare med at træne, fortæller Søren Clausen.
Det er ikke kun trapezen og boathandling, der er på listen over udfordringer i klassen. Der stilles ligeledes høje krav til sejlernes form i den balancekrævende båd.
- Det er ret hårdt, fordi der er så meget tryk på. Konditionsmæssigt er den derfor hårdere at sejle end en 49er. Hårdest er det at være forgast og midtermand, de står for trimningen af alle sejl. Rorsmanden styrer kun, understreger Clausen.
I en alder af 56 år bærer han titlen som verdens ældste fordæksgast. Tre gange om ugen snører han løbeskoene, ligesom han flere gange ugentligt ligger vejen forbi det lokale fitnesscenter for at holde formen i top.
Glemte taktikken
Men heldigvis er 18-footer-sejlads meget mere end løb og fysiske øvelser på land. Selv almindelige træninger er udfordrende i båden, der kræver koncentration fra hele besætningen:
- Det er den fedeste båd. Hvis det sker, at jeg er i dårligt humør, finder jeg lige et par film på YouTube, og så er jeg i godt humør igen, siger den begejstrede sejler og fortæller, hvordan han under et stævne på Gardasøen fuldstændig glemte at lave taktik. I stedet nød den erfarne Horsens-bo, at båden sejlede så godt.
Det er en sejlglæde, som fire danske besætninger snart kan få del i. Indenfor den næste måned vil de fire 18-footere pakkes i en container, hvorefter de på et fragtskib sætter kursen mod Danmark. En sejltur, der kommer til at koste den danske 18-footer-klasse helt op til 30.000 kroner:
- Nu skal vi have rigtig gang i det her igen. Selve handlen er en rigtig god aftale for de kommende sejlere, understreger Søren Clausen og håber, at projektet vil udvide den danske fleet af 18-footere, der i øjeblikket består af tre både.
Drømmer du om hurtig sejlads, og har du og din besætning de næste 3-4 år mulighed for at betale 20.-25.000 kroner årligt, kan Søren Clausen og Jesper Brøndum kontaktes på henholdsvis 40 19 05 50 og 26 22 30 08. Bådene købes efter først til mølle-princippet.
En 3-4 mand stor besætning er ombord på 18-footeren. Her er det danske Original Chia med Søren Clausen ombord. Foto: Privatfoto
<iframe width="600" height="423" src="https://www.youtube.com/embed/OJodcCyjYjo" frameborder="0" allow="autoplay; encrypted-media" allowfullscreen></iframe>
Se herover klip fra europamesterskabet i 2017. En video, som uden tvivl kan højne Søren Clausens humør