Søværnets 62 fods Svanen knækker mast efter røstjern forlod dækket
Kl 04.00 i morges, 21 sømil fra Rønne i 10 m/sek., rives et af styrbord røstjern op af dækket på Svanen, så en 23,5 meter høj mast knækker lige under nederste sæt sallingshorn, fortæller minbaad.dks øjenvidne Anders Liebst, der er på Bornholm.
Søværnet har netop været udsat for uheld på Svanen, der blev bygget i 1960 i Hundested.
- Der var ingen personskade, da masten på den 62 fods Svanen blev halveret. Og skibet kom ligeledes heldigt ud af det uden yderligere væsentlige skader, forklarer Solrød-sejler Anders Liebst til minbaad.dk.
Uheldet der skete i morges klokken 04.00, da to både fulgtes ad på kryds, 21 sømil fra Bornholm. Det blæste 10 m/sek. fra øst da skaden indtraf.
Begge ligger nu i Rønne havn efter et omfattende oprydsningsarbejde i dag. Bådene kom først i havn klokken 10.00 og ingen dele riggen røg over bord under havariet, da mastestumper og andet blev set på kajen.
Bådene vil blive sejlet til Korsør og undersøgt
Bådene vil snart blive sejlet for motor til Korsør. Bådene er identiske og man ønsker grundigt at undersøge årsagen inden der sejles med igen.
- Når det kan ske for ene, kan det også ske for den Thyra, der også er bygget med egespanter, forklarede et kvindelig besætningsmedlem med nogle striber på skuldrene.
Svanen og Thyra sejler med kadetter, der bliver oplært i sejlads og navigation efter den gammeldags facon.
Nye master i 2018
I 2018 blev rig og mast fra Seldén Danmark i Humlebæk på begge både fornyet.
- Så det er en helt ny mast, der nu ligger knækket på kajen i Rønne.
Svanen og Thyra, der har hjemhavn i Frederikshavn, der er helt identiske, og hver vejer 34,4 tons, fordelt på 18,8 meters længde.
Monteret i Hvide Sande
De nye Seldén-master, der blev monteret i Hvide Sande i 2018 er fuldt udstyret, fortalte den danske Seldén-importør Søren Lindstrøm til minbaad.dk sidste år.
- Det var en stor udfordring og stor opgave at skifte masterne og stå for tilrigningen. Først var masterne en uge her i Humlebæk på vores riggerværksted og derefter blev transporteret til Hvide Sande. Vi leverede også spilerbomme til de to både, forklarer Søren Lindstrøm, der med Seldén har været leverandør til Søværnet i mere end tyve år.
De to master fik i alt monteret tolv antenner, da de skal kunne sende signaler til Søværnets interne navigation og den kommercielle navigation. I toppen af masterne er der også monteret vindinstrumenter.
Derudover blev otte Lopolight-lanterner monteret, og på de 11 meter høje papegøje-master, blev der også monteret en messingklokke.
Tegnet af Poul Molich
De smukke båd i træ, blev tegnet af skibsingeniør og bådebygger, Poul Molich, der døde i 2006.
Først blev Svanen bygget i 1960 i Egespanter, og året efter fulgte Thyra. Begge bygget på Hundested Bådebyggeri.