Gå til hoved-indhold
Kapsejlads
Skal sejlerne have mulighed for at kapsejle i hele sæsonen, er det nødvendigt at bevare sommertiden, fastslår Flemming Palm. Foto: Privatfoto
Kapsejlads
Flemming Palm startede sin sejlerkarriere som otteårig. I øjeblikket sejler han Folkebåd på syvende år. Foto: Privatfoto

Forudsigende kapsejler: Gøres vintertiden permanent, vil aftenmatchen forsvinde

Uden sommertid bliver det mere end vanskeligt for kapsejlerne at nå i havn inden mørkets frembrud. Noget, der sidste ende kan koste klubsejladserne og få sejlerne til at sælge båden, mener Folkebåds-ejer, Flemming Palm. Også jollesejlerne får problemer.

Af Sara Sulkjær |

Halvanden måned eller seks aftenmatcher. Det er alt, sejlerne kan gøre sig forhåbninger om, hvis vintertiden, korrekt omtalt normaltiden, gøres permanent, som flere EU-politikere lægger op til. 

- Der er i forvejen mange aftener først og særligt sidst på sæsonen, hvor vi kommer ind i skumringen. Forestil dig så, at vi rykkede uret en time tilbage. Da vil det reelt kun være muligt at sejle fra midten af maj til slutningen af juni, fortæller Folkebådssejler Flemming Palm til Minbaad.dk.

Sejlerne vil stoppe

Allerede ved 20-tiden vil de københavnske sejlere se solen forsvinde i horisonten i begyndelsen af maj, mens den i slutningen af august vil gå i seng ved 19-tiden – i hvert fald hvis vintertiden får lov at stå året rundt. 

Et problem, der ikke vil opstå, hvis sommertiden i stedet gøres permanent. Her vil ikke kun aftenmørket udskydes, også sejlsporten vil gå mod lysere tider:

- Det er ufatteligt vigtigt, at vi får sommertid. Det vil blive stresset og bøvlet at nå til start, hvis kapsejladserne indledes tidligere grundet mørket, og det vil i sidste ende betyde, at flere sejlere må blive hjemme, forklarer Palm.

For sejlere, der primært anvender båden til kapsejlads, vil incitamentet for at have båd dermed falde betydeligt. Enkelte weekendstævner og to-tre ugers sommertogt i ferien er ikke det usandsynlige sejlerfacit i kalenderen.

- Er det så værd at have en båd? Jeg tror simpelthen, at mange vil sælge båden og stoppe med at sejle, funderer den ærgerlige Kerteminde-sejler.

Trænere kan ikke nå på havnen

Mens de kapglade sejlere må opgive at nå på vandet, før startskuddet lyder, vil en stor del af de unge jollesejlere sandsynligvis også forsvinde fra havnen. 

Før trænerne kan lægge arbejdshandskerne på hylden og sætte kurs mod havnen, og sejlernes forældre samtidig tjekker ud på arbejdspladsen og kan køre børnene til klubhuset, vil mørket ligge på lur i horisonten. 

- Jeg kan se, hvor få måneder der bliver tilbage til os sejlere. Hvis sejladser og træning startes tidligere, vil mange ikke kunne nå det, og forkortes de, vil det for mange ikke give mening først at køre til havnen og derefter rigge til, forklarer Palm.

I sidste uge besluttede EU-parlamentet at bakke op om kommissionens forslag om at afskaffe skiftet mellem de to tider. For at få ændringen gennemført må EU’s ministerråd dog ligeledes stemme ja til forslaget, hvilket endnu ikke er tilfældet. 

Om og hvornår ændringen træder i kraft, og hvilken tid der i så fald skal anvendes, er derfor fortsat usikkert.

Ældre H-båd sprøjtes til højglans med Awlgrip-maling som superyachts bruger

Det er ingen tilfældighed, at Awlgrips GH-maling bruges til superyachts. Det er nemlig utroligt stærkt og hårdt og dermed svært at ridse. Samtidig har malingen et ekstremt UV-filter, det skinner og kræver næsten ingen vedligeholdelse. På Horsens Yachtværft får en H-båd Awlgrip i cockpit og på dæk.

Afstemning

Skal du lave forbedringer på din båd denne vinter?

Nyhedsbrev

Deltag i konkurrencer og få de seneste nyheder direkte i indbakken

Links til andre sites