Ekspert: Drop billige batterier til lystbåde og sats på AGM-batterier
Dacon Europe drejer i 2019 skuden skarpt til styrbord med nye batterityper til lystbådebranchen, fortæller Klaus Schlichter, der sælger batterierne gennem Lynetten Bådservice på Amager. - I år har vi droppet de billige batterier. Det har medført en langt større ordre på AGM-batterierne, siger han.
Allerede i 1995 importerede DACON batterier direkte fra den nu lukkede franske producent STECO. Alle var af bly/calcium-typen, både på den negative som i den positive side af batteriet, altså de senere så velkendte vedligeholdelsesfrie bådbatterier, forklarer Klaus Schlichter fra DACON.
Han fortæller videre:
Efter at andre store batterifabrikker har måtte opgive kampen mod de kinesiske fabrikker, som i dag helt bestemmer den aktuelle blypris på verdensplan, vælges i dag helt at undlade de billige former for start eller påståede kombi-batterier og fremover kun at markedsføre AGM-deep cycle-batterier, som er langt mere velegnet til lystbådebranchen, start som til forbrug.
Disse deep cycle-batterier kan aflades helt ned til 75% af kapaciteten, har en meget lille selvafladning og er sikre i brug, uden risiko for syreudslip eller syredampe.
Et stærkt fysisk batteri, som klarer rystelser
Grundet at batterisyren helt er absorberet i en glasfibermåtte, giver denne konstruktion også et fysisk stærkt batteri, som kan klare kraftige rystelser og alle former for positioner i båden.
Denne beslutning om i år helt at droppe de billige batterier har således medført en langt større ordre på AGM-batterierne, og derfor er forskellen på et AGM-batteri og et godt blysyre-batteri i dag meget lille.
Prisen per watt-time målt over batteriets samlede levetid er derfor nu langt mindre og til klar fordel for det langt mere sikre AGM-batteri.
Lithium er fremtiden
Denne helt nye salgspolitik har medført en anden nyhed, nemlig at opstarte markedsføringen af lithium-batterier, som helt sikkert tilhører fremtidens batteritype.
DACON´s egne AGM-batterier overgås nu kun prismæssigt (over tid) af vores egne lithium-batterier, som foreløbig kun markedsføres i 12V 100 Ah, men som dog kræver en større omtanke ved installationen.