Gå til hoved-indhold
Kort Nyt
Foto: Søren Stidsholt Nielsen, Søsiden, Fyns Amts Avis.

Ny Marstal-færge slæbes af Svendborg-båd til dansk havn

NH Svendborg Bugsers Baltsund har slæbt den kommende Marstal-færge 769 sømil fra Letland til Hvide Sande. Færgen ankom onsdag til dansk havn.

Af Søren Stidsholt Nielsen, Søsiden, Fyns Amts Avis |

Kort før midnat onsdag anløb den pt. ufærdige Marstal-færge m/f Ærøxpressen for første gang dansk havn. Det skriver Fyns Amts Avis.

Det skete, da Svendborg Bugsers slæbebåd Baltsund trak færge-skroget ind gennem havnehullet til værftet i Hvide Sande. Her lægges færgen til kaj for færdiggørelse og forventet levering i november.

- Slæbet forløber planmæssigt. Skulle vejret arte sig til den mindre gode side, vil vi gøre et "pit-stop". Det vil ske ved at sejle i 8-taller til vejret har bedret sig, sagde shipbroker Vivi Dreyer Rindebæk fra NH Svendborg Bugser til Fyns Amts Avis lørdag eftermiddag, da skibet endnu var undervejs.

Nord om Skagen

Slæbet på den 769 sømil lange strækning blev planmæssigt indledt fra værftet i Riga, Letland i torsdags. Søndag kort før middag havde slæbet rundet Skanör i det sydvestlige Sverige og var på vej ind i Øresund. Ifølge Fyns Amts Avis navigations-grej var farten over grunden 7,8 knob. Den videre sejlads vil gå gennem Øresund og nord om Skagen.

Vejret var dog som nævnt en ustadig makker, og derfor vurderede både Vivi Dreyer Rindebæk og Ærøxpressens formand Christian Holm på baggrund af de dengang aktuelle meldinger, at slæbet ville anløbe tirsdag klokken cirka 14.

Et tidspunkt, der dog blev skudt mere end et døgn, da færgen ankom sent onsdag aften.

Rutine-opgave og så alligevel ikke

For Vivi Dreyer Rindebæk og NH Svendborg Bugser på Frederiksøen var opgaven med slæb af den ufærdige færge en rutine-opgave - og så alligevel ikke helt. Vivi Dreyer Rindebæk fortæller, at hun er marstaller og i øvrigt har aktier i Ærøxpressen:

- Når vi skal udføre sådan en opgave, udarbejder vi en towing manual. Her står der alt om eksempelvis hvilket slæbegrej, der skal bruges, vejrkriterier og forsikringsbetingelser. Det følger vores skibsfører, og det sendes også til blandt andet kunde, forsikringsselskab, agent og havnemester, forklarer Vivi Dreyer Rindebæk.

Bugserbåden Baltsund af Svendborg er bygget i Holland i 1996. Den måler små 20 meter og fremdrives af to 640 hk Cummins diesel. Baltsunds slæbeevne - det såkaldte pæletræk - er på 17,8 tons.

Kilde: Fyns Amts Avis

content-loader
content-loader
content-loader