Gå til hoved-indhold
Kort Nyt
Kort Nyt

To Arcona 465'ere til Rungsted - Minbaad.dk besøger kulfiberbådene på Arcona Yachts

Vi har i denne uge været i Uddevalla, hvor vi så de to danske Arcona 465 Carbon under bygning. Værftet forklarer her, hvorfor skroget er så stift på bådene, der kommer til Rungsted til juni. Med 22 meter høje kulfibermaster vil bådene kunne komme først i de danske kapsejladser.

Af Troels lykke |

- Arcona 465 er bygget i kulfiber, så du får succes på kapsejladsbanen, da skrog og dæk virkelig er stift, forklarer importør i Hundige, Ove Skovgaard-Mortensen til Minbaad.dk.

Han inviterede i denne uge Minbaad.dk på virksomhedsbesøg i Uddevalla, nord for Göteborg. Her var elleve meget kompetente bådebyggere i færd med at bygge tre Arcona 465'ere, to af dem leveres midt i juni til Rungsted. Vi følger senere op med en foto-reportage fra stedet.

Og det er ikke billige både, for der spares ikke mange steder. Arcona 465 med sejl og lidt udstyr koster således 4.985.000 kr. med alu-mast og ekstraudstyr, og med med kulfibermast ryger den op 5.375.000 kr.

De to Rungsted-sejlere, der har købt en Arcona 465 hver, får en 22 meter høj Axxon kulfibermast på deres både, men også Furler Rullebom.

Uden innerliner spares vægt

Arcona bygger ikke innerliner i deres både, forklarer Magnus Lundgren, værftets sælger, der selv er tidligere 470 OL-sejler. 

- Vi sparer nogle hundrede kilo på ikke at bruge innerliner i kahytten. Vores både er utroligt stive, blandt andet fordi vi afstiver med L-shape-stringere langs skroget og en over fire meter lang stålramme, der kan holde kølen på plads under selv en hård grundstødning, fortæller Lundgren, vi talte med på værftet, hvor også en ny Arcona 435 var produceret og er klar til levering til en tredje sejler i Rungsted.

Bruges også til tursejlads

Men bådene, der vil kunne komme først i en Sjælland eller Fyn Rundt, kan også bruges til tursejlads.

Salonen er nemlig generøs med masser af plads rundt om bordet, to lænestole og en rummelig kabys. Samtidig kan du vælge at have tre eller fire kahytter.

- Dens sidedæk er brede, og cockpittet er rummeligt med plads til besætning, familie og venner. Der er to carbonrat, og cockpitbordet er forsænket i gulvet i cockpittet. Det åbne agterspejl har en stor badeplatform. En sammenfoldelig badeplatform kan også monteres, forklarer Ove Skovgaard-Mortensen.

Glæd dig til at se de to Arcona 465'ere på kapsejladsbanerne i Danmark. De to venner vil konkurrere hårdt mod hinanden, lyder rygtet.

Arcona 465 Carbon:

Længde: 14,09 m   

Vandlinje: 13,25 m

Bredde: 4,24 m 

Storsejl: 74,7 m2

Genua 3: 61,18 m2

Mastehøjde: 22,5 m

Kulfibermast fra Axxon

Dybgang: 2,15 / 2.50, 2,80 m 

Køl: T-køl standard 2,5 m      

Motor: Yanmar 57 hk

Vægt: 9,56 ton 

Pris, standard med alumast fra Seldén med sejl og ekstraudstyr: 4,95 mio. kr.

Pris med kulfibermast og ekstraudstyr: 5,34 mio. kr.

Designer: Stefan Qviberg

Forhandler: www.skovgaard-Mortensen.dk, Hundige

Værft: Arcona Yachts i Uddelvalla

Ældre H-båd sprøjtes til højglans med Awlgrip-maling som superyachts bruger

Det er ingen tilfældighed, at Awlgrips GH-maling bruges til superyachts. Det er nemlig utroligt stærkt og hårdt og dermed svært at ridse. Samtidig har malingen et ekstremt UV-filter, det skinner og kræver næsten ingen vedligeholdelse. På Horsens Yachtværft får en H-båd Awlgrip i cockpit og på dæk.

Afstemning

Skal du lave forbedringer på din båd denne vinter?

Nyhedsbrev

Deltag i konkurrencer og få de seneste nyheder direkte i indbakken

Links til andre sites