Gå til hoved-indhold
Udstyr
Har du bundsmurt med den gamle, biocidholdige maling inden årsskiftet, er dette helt lovligt, og du kan roligt sejle videre. Foto: Sara Sulkjær

Gamle bundmalinger gjort ulovlige – Miljøstyrelsen truer med bøde og fængselsstraf

Har du bundmalinger stående på hylderne, bør du tjekke, om de overholder det nye BPR-regulativ. Lever malingen ikke op til EU-kravene, kan det få konsekvenser, forklarer Hempels marketingdirektør Thomas Olsen til minbaad.dk.

Af Sara Sulkjær |

Da rådhusklokkerne slog tolv den 31. december, var det ikke kun 2018, der forsvandt med nytårsraketterne i den mørke nat. Også en del af de førhen anvendte bundmalinger blev fortid.

Fra årsskiftet trådte det såkaldte BPR-regulativ nemlig i kraft for sejlerne. Regler fremført af EU, der har til formål at mindske biocidindholdet i malingerne for derigennem at beskytte de europæiske farvande. 

Kontrol på vej

Mens det frem til den 30. juni 2018 var lovligt at sælge den gamle, biocidholdige maling i butikker, og sejlere frem til 2019 med god samvittighed kunne smøre malingen på båden, er det fra årsskiftet endegyldigt gjort ulovligt at sælge og bundmale med de gamle produkter.

Bøder og fængselsstraf på op til to år kan blive konsekvensen, hvis det dokumenteres, at en sejler har påsmurt den gamle maling i 2019 – er malingen påført inden årsskiftet, og dermed inden de nye regler trådte i kraft for sejlerne, er det derimod intet problem: 

- Vi ved, at der i hvert fald kommer kontroller i butikkerne, det sørger EU for, fortæller marketingdirektør i Hempel, Thomas Olsen, til Minbaad.dk. 

Ikke kun på butikshylderne må malerbøtterne fjernes. Også i hjemmet er det ulovligt at opbevare den gamle bundmaling, der i stedet skal afleveres korrekt, eksempelvis på genbrugsstationer.

Malinger venter på godkendelse

Selvom EU-lovgivningen har været længe undervejs, venter producenterne fortsat på den officielle godkendelse af malingerne under det nye BPR-regulativ.

Det har de gjort siden 2017, hvor malingproducenterne indsendte ansøgninger over deres produkter. 

Først om to-tre år forventes godkendelserne at være i hus, og indtil da kan sejlerne lovligt købe produkterne i såvel udstyrsforretninger som på nettet:

- Er du i tvivl om noget, så spørg i butikken eller tjek producenternes hjemmesider, lyder den klare opfordring fra Olsen.

Ingen forringelse

Femten år er det siden, biocid-projektet blev sat i søen i EU. For fem-syv år siden tog planerne fart, og flere af de førende producenter satte gang i udviklingen af nye, fremtidssikrede produkter. 

Derfor skal sejlerne ikke frygte at møde en skov af alger og rurer, når båden hives op til efteråret:

- Det er heldigvis ikke kun biocidindholdet, der afgør, hvorvidt en maling er god eller ej. Binderne er lige så vigtige, og der kan hentes så meget i denne teknologi, at malingerne faktisk i nogle tilfælde er forbedret, understreger Thomas Olsen.

Læs mere om de nye regler og deres konsekvenser hos Miljøstyrelsen her.

Ældre H-båd sprøjtes til højglans med Awlgrip-maling som superyachts bruger

Det er ingen tilfældighed, at Awlgrips GH-maling bruges til superyachts. Det er nemlig utroligt stærkt og hårdt og dermed svært at ridse. Samtidig har malingen et ekstremt UV-filter, det skinner og kræver næsten ingen vedligeholdelse. På Horsens Yachtværft får en H-båd Awlgrip i cockpit og på dæk.

Afstemning

Skal du lave forbedringer på din båd denne vinter?

Nyhedsbrev

Deltag i konkurrencer og få de seneste nyheder direkte i indbakken

Links til andre sites