Søspejdernes tre J/22ere på Mols er gået elektrisk med Torqeedo
Det er slut med benzindunke og tunge løft for søspejderne på Mols i Knebelbro. Siden 1. april 2019 har deres tre J22-både haft elektriske hjælpemotorer af typen Travel 1003 fra tyske Torqeedo. Energiselskabets NRGI’s værdipulje gik ind i projektet.
“Der en mange fordele ved de nye motorer frem for de benzinmotorer, vi brugte tidligere. For unge mennesker på 12-15 år er det ikke altid nemt at få liv i en påhængsmotor med startsnor, og der er det jo anderledes nemt med de nye Travel-motorer. Man sætter magnetnøglen på og trykker på startknappen - så er man i gang," fortæller gruppeformand Poul Arne Klinge fra Mols-spejderne.
Tyveri førte til gode ideer
Ideen med at overgå til elektrisk fremdrift blev fostret i forbindelse med, at alle gruppens påhængsmotorer blev stjålet ved et indbrud i klubhuset på havnen i Knebelbro, hvor spejderne har base.
Gruppens ledere var ikke i tvivl om, at det ville give en række gode fordele, hvis man i stedet for nye benzinmotorer fik el-motorer til de træningsbåde, som primært de 12-16 årige spejdere benytter.
75.000 kr. fra energiselskabets NRGI’s værdipulje
Men økonomien var naturligvis en udfordring, forklarer Poul Arne Klinge:
“Vi lavede noget grundig research for at være sikre på, at vi fik det helt rigtige udstyr. Vi nåede frem til, at 4 gode elmotorer - tre til J-bådene og én til vores Svendborgjolle - med diverse udstyr ville løbe op i 90-100.000 kr. Og det lå der jo ikke lige i spejdernes kasse.”
Gruppen sendte derfor en ansøgning til energiselskabets NRGI’s værdipulje, som netop støtter projekter, der fremmer grønne og bæredygtige løsninger indenfor et bredt felt.
Og ansøgningen havde medvind: Med en bevilling på 75.000 var indkøbet af de elektriske motorer pludselig indenfor rækkevidde.
Nemmere håndtering og rigeligt med kræfter
Spejdergruppen kontaktede firmaet Solbaaden i Aarhus, som forhandler torqeedos motorer i Danmark. Og her var indehaver Henry Thomsen med på ideen - og villig til at støtte projektet med en særlig god pris på udstyret. Han siger:
“Det er jo en helt unik mulighed for, at en flok unge sejlere kan stifte bekendtskab med alle de fordele, de elektriske motorer giver på en sejlbåd: Nem håndtering og manøvrering, ingen støj og udstødning, ingen benzin om bord samt minimalt behov for vedligehold.”
Poul Arne Klinge er enig:
“For os har det vigtigste været, at spejderne fik noget udstyr, de nemmere kunne håndtere - og som samtidig kræver mindre vedligeholdelse. Og med Torqeedo-motorerne på 1 kW har vi lige så god trækkraft og manøvredygtighed som vi havde med de 4 HK benzinmotorer, vi brugte før.”
Små udfordringer - store fordele
Udfordringerne ved at gå elektrisk har været minimale - og er så rigeligt opvejet af fordelene.
“Det kan godt være lidt svært for små fingre at få skruet kablerne fast sammen på motoren”, siger Poul Arne Klinge, “men det er jo en mindre udfordring end det besvær, man som 12-13-årig kan have med at trække en påhængsmotor i gang på en båd i fart, hvor sejlene blafrer, og det skal gå stærkt med at få motoren i gang.”
“Det er også en stor fordel, at man på motorens display hele tiden kan følge, hvor meget strøm man bruger og hvor mange procent, der er tilbage på batteriet. På den måde kan man altid sikre sig, at der er strøm nok til manøvrerne, når man skal sikkert i havn,” slutter Poul Arne Klinge fra 1. Mols Sø.