Gå til hoved-indhold
Tur
X4.3 blev udsat for en hård test i vind op til 19 m/sek. i Østersøen. Undervejs var der nogle opskæringer, erfarer minbaad.dk, men alt var under kontrol. Artiklen er ikke skrevet for at opfordre tursejlere til at efterligne de professionelle sejlere. Foto: Michael Hestbæk
Tur
X4.3 blev udsat for en hård test i vind op til 19 m/sek. i Østersøen. Undervejs var der nogle opskæringer, erfarer minbaad.dk, men alt var under kontrol. Artiklen er ikke skrevet for at opfordre tursejlere til at efterligne de professionelle sejlere. Foto: Michael Hestbæk

Tursejlads på steroider - prof surfer 19,6 knob i X4.3: Vallenbæk - Bornholm på 12 timer

- Vi rå-surfede 20 gange med over 17 knobs fart og med røgvandet brusende som i en jolle, i en feriepakket sejlbåd som X-4.3 på 10 tons, forklarer tidligere America's Cup- og OL-sejler Michael Hestbæk, der siger at kølvægt, stift skrog og rodrig holder 100% på båden.

Af Troels Lykke |

Tursejlads blev til test af X-Yachts X4.3er. Vallensbæk - Bornholm på 12 timer

Den 67-årige læge Lars Rasmussen fra Vallensbæk, der gav profsejler fra America's Cup, Michael Hestbæk, helt frie tøjler på en transportsejlads fra Vallensbæk til Bornholm i ejerens to år gamle X-4.3, da stormen tidligere på ugen rullede ind over landet fra vest.

14-19 m/sek

Og den chance skal man ikke give den tidligere America's Cup sejler to gange. Tolv timer senere lagde X’eren sikkert til i Svaneke, godt hjulpet på vej af 14-19 sekundmeter vind og 4 meter høje bølger – og med en topfart på 19,6 knob, fortæller X-Yachts til bådpressen.

Undervejs tog skipper en lur under dæk, og rullede flere gange helt op på ryglænet, når de sidste knob blev presset helt ud af X’eren.

- Det var altså en helt fantastisk sejlads. Med 140 grader true wind var der en smule skæring, så vi skødede fokken i en spilerblok helt ude på kanten, og det gav masser af overskud til at styre ned af de 4 meter høje bølger. Vi rå-surfede 20 gange med over 17 knobs fart og med røgvandet brusende som i en jolle, og den havde jeg altså ikke lige forudset af en feriepakket sejlbåd som X-4.3, der trods alt vejer over 10 tons, og jo først og fremmest er en sikker performance  cruiser.

Udramatisk - men satte ikke code zero

Michael Hestbæk forklarer videre om den usædvanlige tursejlads, som SejlSikkert ikke ligefrem havde anbefalet, fremgår det af pressmeddelelse i den her uge. Men Vallensbæk-sejler Michael Hestbæk havde styr på det.

- Ned af bølgerne gav 4.3’erens brede hæk et fedt løft, helt udramatisk og fint balanceret af stævnens opdrift. Jeg har mange gange i mit sejlerliv været ved at sejle rammen ud af spilerne i andre både i frustration over ikke at kunne få dem op og surfe, men i X-4.3 skete det bare igen og igen uden at vi pressede grejet unødigt – og for storsejl og fok alene! Vi overvejede godt nok at sætte Code Zero også, og båden ville uden tvivl stadig være i balance, men det ville næppe give mere end et par knob ekstra i gennemsnit, så vi lod den ligge i kistebænken, griner Hestbæk.

Kølvælgt, stift skrog og rodrig holder 100 procent

Tursejlere tænker meget på sikkerhed og stabilitet i deres sejlbåde, men nogen ender i deres iver for sikkerhed med en båd, som reelt ikke er særlig nem at styre netop når man har allermest brug for stabiliteten, altså når vinden bliver frisk og bølgerne rejser sig.

- Efter en tur som den vi havde her, må jeg sige at X-Yachts gør det meget tydeligt, at deres både er så ekstremt sikre og stabile at sejle, at ingen andre når dem til sokkeholderne. Konceptet med masser af kølvægt, stift skrog og rodrig holder 100% vand. Det er herligt at Lars i 4.3’eren både har en fantastisk tursejler og en cruiser/racer, som vi vinder onsdags-sejladserne med, siger Hestbæk.

Autopilot kunne ikke følge med

- Selvfølgelig skal man være omhyggelig med at styre en sejlbåd i den slags forhold, for autopiloten kan ikke følge med, siger Michael Hestbæk, der dog havde overskud til at videofilme med mobilen mens det gik allerhårdest for sig.

content-loader
content-loader
content-loader