Gå til hoved-indhold
Kort Nyt
Storstrømsprojektet passerede en vigtig milepæl, da den store kran blev kørt ud på pramme og svejset fast, og dermed står klar til at starte næste fase i byggeriet af den nye Storstrømsbro. Foto: Vejdirektoratet
Kort Nyt
Sådan sænkes elementer. Foto: YouTube

Katamaran-kran skal sætte ny Storstrømsbro på plads - sejlere skal passere korridor

Den store FAGIOLI-kran ved Storstrømmen er nu flyttet ud på pramme og er dermed klar til at løfte færdigstøbte fundamenter på plads på havbunden. - Der er tillige etableret en gennemsejlingskorridor, som SKAL respekteres, fortæller lokal sejlklub. Broen er klar i 2023.

Af Troels Lykke |

Efter to års tilløb er Storstrøms Bridge Joint Venture (SBJV) klar til at sætte det første broelement på havbunden i forbindelse med bygningen af den nye Storstrømsbro mellem Sjælland og Falster.

Derfor skulle en spektakulær katamaran-kran bugseres ud fra Vordingborg for første gang. Det gik fint uden problemer i en sydlig vind på 4 m/s og ingen strøm.

Slæberen ’TESSA F’ med to skruer, en bowthruster og 40 tons bollard pull var forrest. Slæberne ’Leanne P’ og ’Sandy M’ skubbede på hver deres ponton agter.

SBJV regner med at være ti dage om at støbe et stykke broelement. Kranen skal bugseres frem og tilbage til Vordingborg Havn (se kort) mellem hver støbeopgave på grund af vejrliget, skriver Søfart.

Sejlere skal følge korridor

Broen bliver med sine fire kilometer Danmarks tredjestørste bro, kun overgået af Øresundsbroen og Storebæltsbroen

Projektet løber op i en samlet pris på 4,1 milliarder kroner.

- Der er tillige etableret en gennemsejlingskorridor, som SKAL respekteres. Flere sejlere har allerede fået besøg af afviserbåd, som i bestemte vendinger har fortalt de formastelige, at de var i forbudt område, hvis de ikke respekterede afmærkningen, forklarer Per Thomsen, kasserer i Sejl- og Motorbådsklubben Grønsund, til Minbaad.dk.

Tidsplan - klar i 2023

Det er Vejdirektoratet, der står bag byggeriet af den nye Storstrømsbro, der forbinder Sjælland og Falster via Masnedø.

Den gamle Storstrømsbro fra 1937 er nedslidt og har kun et enkelt jernbanespor, hvilket ikke rækker til den fremtidige togtrafik på strækningen.

Første spadestik til byggeriet af den nye Storstrømsbro blev foretaget i september 2018. Vejdirektoratet forventer, at den nye bro vil åbne for vejtrafik i 2023 og tog i 2024.

Læs mere om projektet: www.vejdirektoratet.dk/nyhed/flydekranen-er-nu-soesat

content-loader
content-loader
content-loader