Kapsejlads
Sådan så Melges 24eren ud da den sejlede i AFi 2-star. På De 2 Øer var besætningen Jesper Davidsen, Erik Ørsted, Morten Davidsen, Lasse Rosenbeck og Sophus Jarvig. Foto: Peter Brøgger

Natsejlads: De 2 Øer - Hjelm og Tunø - start og mål i Kaløvig - Melges 24 vandt

- Det er en natsejlads, hvor første, mindste båd (og langsomste) startede kl. 19. Vi var blandt de sidste startende og kom afsted kl 21.29:08, skriver Melges 24-sejler Jesper Davidsen, der har sendt en beretning. Man må selv vælge hvilken ø, man runder først.

Af Troels lykke |

Så har vi sejlet De 2 Øer fra Kaløvig. Det er en distancesejlads rundt om Hjelm og Tunø med start og mål i Kaløvig.

Det er en natsejlads, hvor første båd startede kl. 19. Vi var blandt de sidste startende og kom afsted kl 21.29:08, fortæller Egå-sejler Jesper Davidsen, skipper på en Melges 24, der vandt stævnet.

Må selv vælge rute

For at øge spændingen må man selv vælge, om man sejler rundt om Hjelm eller Tunø først.

Der blev derfor studeret strømkort og vejrudsigter inden starten, og alle var spændt på, hvilken rute konkurrenterne ville tage.

Valgte man Tunø først, kunne man sejle med Code 0 hele vejen fra Kaløvig, rundt om Tunø og helt til Hjelm, men så ville man slutte af med et langt kryds i modstrøm.

Den anden rute gav først et kort ben med Code 0 og derefter den store A2 til Hjelm efterfulgt af foran for tværs til Tunø, et kort kryds syd om Tunø og foran for tværs i medstrøm til Kaløvig.

Vi valgte Hjelm først

Vi valgte at sejle til Hjelm først, mens blandt andet de to Seascape 24’ere sejlede til Tunø. Nu kom strategien på prøve.

Vi havde et hurtigt Code 0-ben efter starten, og da vi kunne falde mod Helgenæs, skiftede vi til A2 og sejlede agten for tværs i 5-6 m/s og medløbende bølger, vi kunne surfe på.

Efter Helgenæs bommede vi til bagbord halse og havde fin skæring mod Hjelm.

Planede konstant til Hjelm og overhalede både

Vinden tiltog lidt, og vi planede konstant hele vejen til Hjelm og overhalede en del af de tidligere startende både. Bådene bag os var blevet mindre, så vi rundede Hjelm i god stemning.

Efter Hjelm gik det sydpå mod Tunø. Foran for tværs med omkring 7 knob hele vejen. På denne strækning mødte vi den første Seascape 24, der sejlede den anden vej rundt. Svært at vurdere hvem af os, der førte på dette tidspunkt.

Kort før Tunø Røn var vi første båd på vores omsejlingsretning, og umiddelbart så det ikke ud til, at nogle af de store både bag os var på vej til at indhente os.

Vandt med 20 minutter over Faurby 363

På vej nordpå mod Kaløvig var vi spændt på, hvornår Seascapen ville dukke op. Krydset fra Hjelm viste sig dog at være hårdt, og vi gik i mål kl 6.02 som første båd med 20 minutter til næste båd. Se resultatliste.

Da vi kom i havn fik vi at vide, at vi sandsynligvis har slået den tidligere rekord for turen. Tak til Kaløvig Bådelaug for et rigtig fint arrangement, fortæller Jesper Davidsen til Minbaad.dk.

Se kort video, der er filmet kl. 4 om natten på benet fra Tunø til Kaløvig. På De 2 Øer var besætningen Jesper Davidsen, Erik Ørsted, Morten Davidsen, Lasse Rosenbeck og Sophus Jarvig.