Sejl lydløst på el en uge i Norge i Greenline 33 eller 39 på solceller
Greenline Yachts leverer den første flåde med 100% elektriske kabinecruisere. - Det er en mulighed at prøve rent el i en uge i en Greenline med solceller, så kan du holde en uges ferie for nul kroner i brændstof, ikke mindst hvis solen skinner, siger den danske Greenline-importør Michael Floor.
Greenline Yachts, verdens førende leverandør af alternative fremdriftsbåde, har skabt et samarbejde med Canal Boats Telemark AS fra Norge, W-Yachts og Torqeedo for at etablere verdens første flåde med 100% elektriske både.
Canal Boats Telemark vil operere med seks nye Greenliners, to 33'ere og fire 39'ere, alle udstyret med det revolutionerende EDrive-system, der blev lanceret på Boot Düsseldorf-messen i 2019.
Tophastighed på 11 knob
Siden da har Greenline solgt helelektriske både til USA, Tyskland og Rusland.
Takket være lithiumbatterierne og elmotoren kan Greenline 33 og Greenline 39 sejle stille og uden forurenende emissioner med en hastighed på 7 knob og en tophastighed på 11 knob. Båden har en batterikapacitet på 80 kWh og en rækkevidde på op til 40 sømil på kun en opladning.
Canal Boats Telemark holder til i Porsgrunn, som ligger i det sydlige Norge med kort vej til både bjerge og havlandskab. (se kort)
Samtidig er Porsgrunn placeret tæt på både lufthavnen og bådforbindelsen fra Danmark og kun få minutters gang fra den lokale togstation. Det koster 45.000 norske kroner at leje en Greenline i en uge.
Denne populære destination tilbyder en vandvej helt ud over det sædvanlige. Her vil du kunne opleve en helt unik rejse i norsk natur, fra det fantastiske øhav med charmerende kystbyer i syd til de spektakulære låse langs Telemark-kanalen, der er omgivet af høje bjerge og tæt skov mod øst.
Et netværk af ladestationer
Det hele sker med støtte fra Enova SF, en organisation, der yder økonomisk støtte til norske virksomheder, der ønsker at vælge mere energi- og klimavenlige løsninger, forklarer Canal Boats Telemark.
Telemark-kanalen og Telemark-kysten bliver således verdens første vandvej med et netværk af opladningspunkter for båd.
I tråd med Teslas netværk af hurtigopladere vil dette være etrevolutionerende subsidier til elektriske både, og forhåbentlig vil dette lægge grunden til, at også flere lystbådehavne i Norge vælger at etablere ladestationer for både.
Forbrugerne vælger klimavenlige fremdriftsløsninger
Luca Raumland, salgs- og marketingdirektør hos Greenline Yachts forklarer:
- Vi er så glade for at se den stigende efterspørgsel efter alternative bådfremdrivningssystemer, som dem vi kan levere. Siden begyndelsen af 2020 har mere end 60% af de både, vi har produceret, været elektriske eller hybridbåde, og vi tror, at efterspørgslen vil blive endnu større allerede i 2021. Dette er et godt tegn på, at forbrugerne nu er begyndt at være åbne for at vælge mere bæredygtige og klimavenlige fremdriftsløsninger til både.
Greenline Yachts lancerede sin første hybride H Drive-model allerede i 2008 og er siden blevet markedsleder inden for hybridbåde.
- Med etableringen af Canal Boats Telemark og en opladningsinfrastruktur til både håber vi, at flere også får mulighed for at købe en båd, der kører på vedvarende energi. Vi mener også, at Telemarks kanal og Telemarks kyst vil være en hoveddestination for en grøn Norgesferie, fortæller Nora Sjögren Johre, General Manager for Canal Boats Telemark.
Lys og spændende fremtid
Vladimir Zinchenko, General Manager og ejer af Greenline Yachts, supplerer:
- Vi ser en meget lys og spændende fremtid i både, der kører på vedvarende energi. Vores samarbejde med Canal Boats Telemark er et stort skridt i den rigtige retning, der fører os tættere på målet om et fuldstændigt emissionsfrit bådeliv.
I december 2020 åbnede Canal Boats Telemark for reservation via www.canalboats.no med mulighed for leje af en elektrisk båd fra maj 2021.
For mere information om Greenline Yachts: www.greenlinehybrid.com
Dansk importør af Greenline i Randers: www.flooryachts.dk
Se Motorbaadsnyt.dk's test af Greenline 45 i Slovenien i december 2019: