Gå til hoved-indhold
Kapsejlads
Alex Thomson arbejder på højtryk med hjælp fra sit landhold. Foto: Hugo Boss

Hugo Boss har alvorlig strukturel stævnskade - sejler 3,62 knob ved Brasilien

Men skipper og favorit i Vendée Globe, Alex Thomson, har ikke givet op, lige nu er han droppet fra en anden- til en fjerdeplads og er 500 sømil efter førende LinkedOut. Farten på IMOCA 60eren er nede på 3,62 knob, 800 sømil fra Rio de Janeiro og han arbejder på båden.

Af Troels Lykke |

I lørdags gik det op for Alex Thomson og hans hold ,at der var strukturel skade på Hugo Boss båden, mens den lå 800 sømil fra Rio.

Skaden, der handler om en ødelagt langsgående stringer nær stævnen på IMOCA 60eren, er sket 13 dage ind i Vendée Globe-sejladsen, hvor der lige nu er 32 tilbage. Se stillingen

Og det lader til at Hugo Boss fortsætter. Holdets ingeniører har guided den britiske sejler, der er på sin femte Vendée Globe, single rundt om jorden.

Thomson skriver om reparationen

Søndag aften skrev Alex Thomson bl.a. til sine fans på sin hjemmeside:

- Det var lidt af et chok i begyndelsen, men det kunne åbenbart være meget værre. Den kan repareres, og vi er endnu ikke nået Sydishavet. Den første halvdel af hele opgaven har været at forklare hvad der er sket.

- Det er meget lettere i dag med kommunikation. Så jeg ringer til Ross, som fik sat folk sammen - designere, ingeniører og vores hold, så modtager de information, og mens den information bliver fordøjet af dem, kunne jeg sove.

- Efter seks timers søvn var jeg klar. Så begyndte vi at gennemgå reparationsplanen så jeg kunne forstå det og stille de rigtige spørgsmål. Den første del har været at stabilisere skroget, så det var muligt at skære, lime og bolte. Det er gjort nu, og det er lamineret. Den næste del er at af reparationen er at få gjort klar.

- Jeg måtte samle alt materialet og gøre så gøre så meget af skærearbejdet, mens det stadig er let. Jeg har fortsat et par timer igen med lys igen, så jeg planlægger at skærearbejdet, resten af arbejdet foregår i stævnen, der er der mørkt uanset.

Vældigt fugtigt at arbejde i

- Det er vældigt fugtigt, og det er ganske vanskeligt at arbejde der fremme. Men vi har ganske mange materialer, harpiks under vand, lim som tackle fugtige forhold, så materialet kan binde sig rigtigt. Jeg er inde i en god rytme nu, så jeg vil fortsætte så længe jeg kan. 

- Det er et ganske kompliceret arbejde, så jeg kan ikke skynde mig, men må sørge for at alt er rigtigt.

 - Jeg er selvsagt skuffet, men dette er Vendée globe. Dette er hvad det indebærer. Du må kunne tackle disse ting, skriver en meget presset Alex Thomson, der vil gøre alt for at han kan fortsætte i sejladsen.

Her er bådene

Se, hvor bådene er: www.vendeeglobe.org/en/tracking-map

Læs mere om Hugo Boss-båden www.facebook.com/AlexThomsonRacing 

og sejladsen: www.vendeeglobe.org/

content-loader
content-loader
content-loader