Gå til hoved-indhold
Kapsejlads
Økonomien er en hurdle, for det er et tidskrævende arbejde. Vi skal ud at finde sponsorer, skaffe tilskud og støtte. Foto: Peter Brøgger

Anders Yde og Nikolaj Buhl vil til OL i 49er - trods udfordrende økonomi

En ny duo, der skal udfordre de øvrige danske elitesejlere i 49er-klassen i kampen om OL-deltagelse i 2024, er født. Aarhus Sejlklubs Anders Brandi Yde skal de næste fire år danne makkerskab med KDY’eren Nikolaj Buhl, der senest var gast i 49eren med Mads Emil Lübeck.

Af Troels Lykke |

Selvom Buhl og Yde sætter barren højt, er det primære mål i første omgang at blive bedre sejlere.

I den seneste tid har elitesejler Anders Brandi Yde fra Aarhus Sejlklub været på tur med de danske SailGP-drenge fra Team Rockwool Racing på Fyn og ved Kieler Woche, fortæller Sailing-Aarhus.

Imens forbereder landsholdssejler Nikolaj Buhl fra KDY sig på 49er-EM, der sejles med Aarhus-sejler Michael Hansen. Sidstnævnte danner normalt makker med Mathias Sletten.

Træning går godt

Måske er forvirringen total, men om få uger går hele kabalen op. Anders Brandi Yde og Nikolaj Buhl har nemlig givet håndslag om makkerskab i 49eren, og selvom beslutningen er relativt ny, er ambitionerne høje.

– Vi har sejlet sammen et par måneder nu, og det går rigtig godt. Vi har lagt en plan for det næste års tid, hvorefter vi evaluerer samarbejdet. Hvis alt går, som det skal, fortsætter vi frem mod OL i 2024, fortæller Anders Brandi Yde og tilføjer:

– Det går godt med vores træning. Vi har en masse fart i båden, er gode i line-up og har god kemi. Vi har bare brug for en hel masse træningstimer, så vi kan hæve bundniveauet og blive endnu bedre. Så skal vi også nok kunne udfordre de andre.

Det gælder om at vise sit værd

Mens Anders Brandi Yde har sin faste gange i Aarhus Sejlklub og Aarhus Internationale Sejlsportscenter, er Nikolaj Buhl netop flyttet til byen med sin kæreste. Dermed er logistikken i orden. Nu skal den nye duo så bevise over for Dansk Sejlunion og landstræner Peter Hansen, at de er værd at satse på.

– Lige nu er der kort tid til OL, og derfor er der selvfølgelig fokus på Jonas Warrer og Jakob Precht, der skal til Tokyo næste år. Og så Daniel Nyborg og Sebastian Wright, som er deres træningspartnere. Men på den anden side af OL bliver vi formentlig en del af 4-5 besætninger, der kan kæmpe med om OL-deltagelsen til Paris 2024, fortæller Anders Brandi Yde.

– Vi skal performe og vise, at vi kan være med på det her niveau, for at vi bliver en del af dem, der skal satses på fra Dansk Sejlunions side. Heldigvis har vi god tid til at træne og forbedre os, tilføjer han.

Warrer og Precht skal repræsentere Danmark ved det udsatte OL i Tokyo i 2021. Derudover tæller 49er-landsholdsgruppen lige nu Daniel Nyborg og Sebastian Wright fra Furesøen samt Michael Hansen og Mathias Sletten fra Aarhus Sejlklub, mens Nikolaj Buhl og Anders Brandi Yde samt et par andre besætninger formentlig vil byde sig til i kampen om OL-billetten til Paris, når det slag skal slås efter OL i Japan.

Udvikling kommer før OL-ambitioner

OL er for alle sejlere et nåleøje, der skal forceres, og som rigtige idrætsmænd skal man sigte efter stjernerne for at nå himlen. Det gør Buhl og Yde også, men de understreger vigtigheden af at udvikle sig undervejs.

– Vi har en ambition om at nå til OL. Det er vi begge meget afklarede med. Men det skal ikke være målet i sig selv. Selvom OL er et fedt mål, så handler det om at blive så dygtige sejlere som muligt. Derfor er selve processen mindst lige så vigtig som målet. Den mentalitet skal vi holde fast i. Det er vi enige om, fortæller Anders Brandi Yde og tilføjer:

– Helt kort kan man sige, at vores fokus er at blive så gode som muligt. Det er vores mål. Bi-effekten af det er at blive de bedste.

Netop muligheden for at udvikle sig og blive bedre sejlere ser Anders Brandi Yde gode perspektiver i som en del af 49er-landsholdstruppen. Han fremhæver især det gode fællesskab sejlerne imellem, træningsmiljøet og det høje træningsniveau som vigtigt for udviklingen.

Én plus én skal give tre

Nikolaj Buhl har som nævnt senest sejlet 49er med Mads Emil Lübeck. Ifølge World Sailings rangliste var de Danmarks næstbedste 49er. Anders Brandi Yde har derimod været vidt omkring. I den seneste tid har han blandt andet sejlet M32, Nord Stream Race, J70-ligasejlads, Melges og H-båd. Det kan ifølge Anders Brandi Yde være en styrke.

– Jeg ser det som en fordel, at jeg har fået en god allround-erfaring fra flere både. Finn (Finn ’Beton’ Jensen, Elite- og Talentcenter Aarhus-chef og mangeårig træner, red.) sagde engang, at man skal lære sig selv at kende før den anden, når man sejler to sammen. Det er først dér, når én plus én giver tre, at tingene går op i en højere enhed. Og det føler jeg, at jeg har lært, fortæller Anders Brandi Yde og forklarer, hvorfor han og Nikolaj er et godt match:

– Vi har forskellige sejlstile, men vores stile passer godt til hinanden. Vi tænker forskelligt og bidrager med noget forskelligt, hvilket jeg tror er sundt. Men vi har samme mål og syn på, hvordan vi indfrier målene. Og så er det fedt, at vi både kan grine sammen og være fokuserede og koncentrerede.

Økonomien er en hård nød at knække

Verden er ikke helt åben endnu på grund af COVID-19. Derfor er der rigtig stor usikkerhed forbundet med kommende stævner, træningslejre og udlandsrejser. Det ser Anders Brandi Yde ikke nødvendigvis som en ulempe for makkerparret, som har lavet en 12 måneder lang træningsplan.

– Det giver mange timer i Danmark og masser af tid på vandet. Det er meget billigere end at tage til udlandet og betale for transport, kost og logi, stævnegebyrer og så videre. Det er ikke så dumt, når nu det er sådan, selvom man selvfølgelig altid gerne vil teste sig mod de bedste i verden, fortæller Anders Brandi Yde.

Netop økonomien er ofte en udfordring, når sejlere beslutter sig for at satse på OL. Anders Brandi Yde regner da også med at skulle afsætte et sekscifret beløb, ligesom der skal afsættes adskillige timers benhård kanvasarbejde.

– Økonomien er en hurdle, for det er et tidskrævende arbejde. Vi skal ud at finde sponsorer, skaffe tilskud og støtte. Det er super ærgerligt, for vi ville jo helst bruge tiden på at blive bedre sejlere. Omvendt er det også en god måde at vise omverdenen, at man virkelig vil det her projekt, forklarer Anders Brandi Yde, der bliver gast, mens Nikolaj Buhl bliver skipper i den nye 49er-konstellation.

Det kommende år vil vise, om Buhl og Yde har, hvad der skal til for at konkurrere mod de bedste. Kan de det, skal makkerparret beslutte sig for, om de vil gå all-in på udtagelsen til OL.

content-loader
content-loader
content-loader