Motorbaadsnyt.dk tester Docksense - båden sejler selv på plads den sidste meter
Havnemanøvrer uden buler. Det er blevet en del lettere at lægge til kaj med Docksense fra Raymarine, viser Motorbaadsnyt.dk's test. Fem kamearaer og sensorer sørger for, at du ikke buldrer ind i kajen.
Man kender det fra biler. De kan selv bremse op, hvis du ikke når det.
Nu er den del også nået bådindustrien, hvor Beneteau-gruppen har testet Raymarine-systemet på deres Prestige-både.
Motorbaadsnyt.dk fik det demonstreret i Cannes i 2019 på en Prestige 42, viser video i toppen af artikel.
Objektgenkendelse og bevægelsesfølsomhed
Vi testede, og det var let på båden, hvor der var fem kameraer ombord. Når man først har sejlet cirka en meter fra kajen, tager systemet over, og man slipper joystikket, viste vores test, da vi sad ved rattet.
FLIR og Raymarine er firstmover med det nye revolutionerende system, se også en anden video, hvor humoren ligeledes er med.
Raymarines assisterede dockingsystem DockSense™ er fritidssejlerbranchens første assisterede dockingløsning med objektgenkendelse og bevægelsesfølsomhed, skriver den danske Raymarine-importør i Køge på deres hjemmeside.
Her anvender DockSense det intelligente FLIR-kamera med maskineovervågningsteknologi til at analysere billeder fra den virkelige verden, som integreres med bådens fremdrifts- og styresystem for at hjælpe bådejere med dockingmanøvrer i snævre områder.
Positionssensitiv teknologi
DockSense bruger GPS samt vinkel- og pejlingsreferencesystem (AHRS) som positionssensitiv teknologi til at kompensere for påvirkningerne af vind og strøm, hvilket sikrer, at fartøjet kommer ind til kajen uden drama eller dyre kollisioner.
Raymarine DockSense-systemer omfatter flere FLIR-maskinovervågningskameraer med et centralt behandlingsmodul og DockSense-appen, der kører på Raymarines Axiom-navigationsskærme.
Systemet integreres med moderne joystickstyrede fremdriftssystemer med assisteret styring og hastighedskommandoer, der hjælper kaptajner med at foretage en jævn anløbning.