Gå til hoved-indhold
Tur
Her ses sejlerne i Torshavn efter 3 døgn og 8 timers sejlads. Bølgerne var noget større ved Færøerne end i Nordsøen. Undervejs spottede sejlerne mange Delfiner. Her ses Maria Vaupel Andersen 26 år, Jacob Vaupel Andersen 22 år, , Nina Vaupel 56 år og Allan Juul Andersen 57 år og Jacobs kæreste Ronja Lund Ankerfelt 25 år. Privatfoto
Tur

Hellerup-besætning i X-512 sejlede til Færøerne på 3 døgn - nu venter Island og Grønland

Danskere kom til Torshavn efter en tur nonstop på 3 døgn og 8 timer. Det sidste døgn fra Orkney var en stroppetur med vind over 10 m/sek. - Når man skal i land på Grønland, skal man have gevær og signalpistol med i tilfælde af, at man møder en isbjørn, fortæller Allan Juul Andersen.

Af Troels Lykke |

Ittoqqortoormiit / Scoresbysund på Grønlands østkyst over Færøerne og Island. Sådan lyder planen for sejladsen for den danske X-512 besætning, som Minbaad.dk har fået følgende ord fra i denne uge. Skipper Allan Juul Andersen fortæller:

Vi er familien Vaupel Andersen, Maria Vaupel Andersen 26 år, Jacob Vaupel Andersen 22 år, Nina Vaupel 56 år og Allan Juul Andersen 57 år samt Jacobs kæreste Ronja Lund Ankerfelt 25 år.

Oprindeligt var planen at følges med et søsterskib, der har overvintret på Azorrene. Pga. COVID-restriktionerne i Irland er de desværret blevet forhindret i at deltage. 

Drøm at sejle til Grønland

I mange år har det været en drøm, primært for mig, at sejle til Grønland.

Drømmen opstod, fordi jeg som ung boede på Grønland sammen med mine forældre, senere sejlede et togt med Søværnets inspektionsskib og endnu senere var med den større familie i Jakobshavn på nordvestkysten af Grønland. Heldigvis vil hele familien samt kæreste med.

Idéen til at tage orlov i tre måneder fik jeg fra en sejlerven. Heldig har vi alle gode arbejdsgivere, der støttede op om planerne. (Ørsted, PKA, Forsvaret og Tax Legal).

Vi har således orlov til 1. september, og jeg et par ugers ferie oven i. Så vi skal være tilbage i København senest den 12. septermber 2021.

Vi er hjemmehørende i Svanemøllehavnen og medlem af Sundet og Hellerup Sejlklub.

Opgraderet X-512 fra 1992

Båden er en X-512 fra 1992, 15,6 meter lang og 4,5 meter bred, dybgang 2,25, 14 tons. En version med to kahytter og ovners cabin i forrest.

Vi har opgraderet med gen-set, watermaker, AIS, radar, oversize ankergrej, nye sejl, vandbåret varmeanlæg med gulvarme og håndklædevarmere i bad og toiletter, Viking Offshore Pro-redningsflåde, EPIRP, MOB1 i veste, satellitkommunikation og meget mere. Derudover har vi en masse reservedele med. 

Ruten: Fra Svanemøllehavnen 29. maj

Vi afgik fra Svanemøllehavnen lørdag den 29. maj, så til Hornbæk, Anholt, Hals, Ålborg og Lemvig, hvor vi alle tog en PCR-test.

Derefter direkte mod Torshavn, Færøerne nord om Orkney. Turen fra Danmark til Torshavn tog 3 døgn og 8 timer.

De to første døgn var en lise med definer hver dag, halvvind og ca. 8 m/s. Strækket fra Orkney til Torshavn var en stroppetur, hvor vinden konstant var 10 til 12 ms bortset fra de sidste 6 timer, hvor der var kuling. Båden klarede det til UG, og besætningen kunne lige følge med.

Seyoisfjoour på Island er næste step

Planen er nu at gå til Seyoisfjoour på Islands nord-øst side. Stille og roligt bevæge os nord om Island og holde øje med issituationen ved indsejlingen til Ittoqqortoormiit / Scoresbysund.

Husavik er et godt sted at sætte af fra. I bygden bor i mellem 400 og 500 personer, og der er ingen havn. Man er derfor nødt til at ligge for anker ud for bygden. Planen er at provianterer og sejle de ca. 150 sømil ind i bunden af fjorden.

Vejret er kendt for at være vindstille og sol, da der typisk ligger et højtryk over Nordpolen i sommerperioden. Udfordringen er alene storisen, der trækker ned langs østkysten og i løbet af foråret trækker sig tilbage.

Typisk er der adgang til Scoresbysund omkring den 1. august. Når man først er inde i fjorden, er der ikke problemer med is, selv om der er masser af gletscherer, der sender isbjerge og masser af skosser.

Det fantastiske er, at man er overladt fuldstændigt til sig selv og skal ligge for anker. Når man skal i land, skal man have gevær og signalpistol med i tilfælde af, at man møder en isbjørn.

Issituationen

Hvis planen skal lykkes, skal meget gå vores vej. Covid har allerede forhindret os i at gå til Shetland.

Issituationen kan forhindre os i at komme ind i fjorden tidligt nok til, at vi også kan nå hjem. Vi er afhænginge af, at alle vores systemer virker ombord. Varme, strøm, navigation, anker og alt det andet. 

Ind til nu har heldet fulgt os, og vi er opsatte på, at det skal lykkes. 

Hilsen

Allan Juul Andersen

Følg Sailing Arctic Challenge og crew her: facebook.com/SailingArcticChallenge

content-loader
content-loader
content-loader