Nyt elsystem til havne tjener sig selv ind på to-tre år
Med HarbaPower, der kan tilkobles eksisterende el-standere, overvåges forbruget nøje, hvilket gør det muligt at modtage el-refusion fra Skat. Danske Harba lancerer ligeledes en ny generation af betalingssystemet HarbaKiosk.
Flere havne er udstyret med velfungerende el-standere, men mangler moderne teknologi - og at skifte standeren ud er en bekostelig affære.
Den velkendte udfordring ønsker den danske virksomhed Harba at løse med HarbaPower. Et produkt, der kan installeres i eksisterende el-standere og giver mulighed for nemt at opkræve for strøm og automatisk måling af forbrug.
Overblik for havn og sejlere
Med HarbaPower-systemet kan både sejlere og havnepersonale følge med i el-forbruget. Alt bliver logget i HarbaMaster, så det nemt kan rapporteres til Skat, og havnen kan dermed sikre sig el-refusion for strømforbruget svarende til i gennemsnit 500 kr. per plads om året.
Systemet tjener derfor sig selv ind i løbet af 2-3 år.
Derudover bliver sejlerne løbende opdateret om deres forbrug, hvilket i mange tilfælde er med til at nedsætte strømforbruget i havnen med op til 50%. Havnen kan ligeledes sikre sig, at de altid får betaling for deres strøm, da el-standerne kun vil være tilgængelig ved brug af en betalingskode på det integrerede keypad.
- Siden jeg for første gang hørte om, at en automat med begrænset funktionalitet skulle koste 100.000 kr og en simpel el-stander med kortlæser 12.000 kr. har jeg tænkt over, hvad vi kunne gøre for at få priserne ned til et sted, hvor alle havne kan være med. Derfor er jeg meget begejstret over, at vi har fået presset priserne så langt ned og har fundet en løsning, så havnene rent faktisk får flere penge fra Skat end det koster at benytte både vores hardware og software, påpeger Christian Elkrog, administrerende direktør hos Harba i en pressemeddelelse.
HarbaKiosk til alle brugere
Med den nyeste generation af HarbaKiosk, hvor havnen for bare 20.000 kr. får en topmoderne automat med 27” touchskærm, kan sejlere og autocampere nemt betale for deres plads.
Med intuitivt software bliver brugeren nemt guidet gennem processen, og kan tilvælge de ydelser havnen tilbyder. Dermed kan havnen sikre sig, at alle har mulighed for at betale.
- Hos Harba ser vi en fremtid, hvor alle betalinger foregår via mobiltelefoner eller måske en gang noget endnu smartere. Lige nu er virkeligheden dog den, at det ofte blot er ca. 20-30% af sejlere, der benytter sig af den metode. Derfor er man som havn nødt til at sikre, at man har et alternativ, påpeger Frederik T. G. Julian, produktchef hos Harba, og understreger:
- Vi bestræber os på hele tiden at udvide vores tilbud til havnene, og med disse to nye produkter bliver det muligt at bruge mindre tid på manuelle opgaver og mere tid på at give sejlerne den bedst mulige oplevelse i havnen.
Læs mere om Harba her.