Gå til hoved-indhold
Havne
Sejlerne er i oprør efter at en venstremand i byrådet foreslår en svingbro her i Aarhus. Foto: Henrik V. Jørgensen
Havne

Hvis Aarhus Lystbådehavn lukkes inde af en svingbro bliver den livløs

Hvis klubberne og deres arbejdsområder fjernes, og havnen lukkes inde som Busk-visionen foreslår, bliver havnen kvalt til en livløs marina, sådan lyder det i en presseudtalelse fra Fællesrådet for Aarhus Ø og de bynære arealer og Havneforeningen Aarhus Lystbådehavn. 

 

Af Troels Lykke |

Der skal være en helhedsplan!, Sådan lyder det i en fælles presseudtalelse fra Fællesrådet for Aarhus Ø og de bynære arealer og Havneforeningen Aarhus Lystbådehavn. 

Mere følger i presseudtalelsen:

En af bygherrerne på Aarhus Ø, Martin Busk, har netop fremlagt en flot vision for Aarhus Fiskeri-, Træskibs- og Lystbådehavn.

Vi i Fællesrådet for Aarhus Ø og de bynære havnearealer, der repræsenterer beboerne, og Havneforeningen HAL der samler 21 klubber og foreninger rundt om havnen, værdsætter Martin Busks interesse i at udvikle området. Også vi ser gerne nye grønne områder.

Busks vision fjerner klubhuse, maskin- og mastehuse, kraner, arbejdsområder og vinterpladser til fordel for en smuk "Allemandspark".

Hvis havnen blokeres af en bro?

Og indsejlingen til havnen skal blokeres med en bro, som fiskere, sejlbåde og træskibe ikke kan passere frit. Så bliver der velfriseret, roligt og pænt på havnen. Bliver Aarhus Ø så mere attraktiv? Vi tror, det modsatte sker.

Havnen er det sidste autentiske miljø i Aarhus. Her er dusinvis af foreninger og utallige aktiviteter. Et gevaldigt rodsammen af skure, klubhuse, værksteder, fiskeriudsalg, arbejdsområder og sejlsportscenteret trives på havnen. Det giver et mylder af liv.

Børn og unge trives og lærer at ro og sejle. Pensionister passer klubhusene, mens dykkere, roere, kajakker, padlere og svømmere fra glade amatører til OL-elite omgås hinanden og flettes sammen med Aarhus Ø's tusinder af beboere.

Dertil kommer titusinder af gæstesejlere og hundredetusinder af besøgende. Det er ikke velfriseret, men det giver et vidunderligt liv og en autencitet som ingen parker og promenader kan matche.

En livløs marina er risikoen

Hvis klubberne og deres arbejdsområder fjernes, og havnen lukkes inde som Busk-visionen foreslår, bliver havnen kvalt til en livløs marina. En bådparkeringsplads uden klub- og havneliv som så mange andre steder, der skulle friseres promenade-smukke, og så farvel til miljøet og vandsporten.

Når det er skrevet, har Martin Busk og hans arkitekt Rikke Juul Gram gode pointer. Havnen har på få år mangedoblet antallet af besøgende. Trafikken driller, og faciliteterne er klart utilstrækkelige.

Sikkerhed, miljø og æstetik skal snarest have et stort løft. Stærke interesser slås om de værdifulde områder, og det har givet for mange lappeløsninger. Vi der bor og dyrker vandsport på Aarhus Ø, har to ønsker:

For det første er der brug for en balanceret helhedsplan for hele havnen. For det andet skal havnens brugere og Aarhus Ø's beboere være med til at lave planen, så den bevarer havnens levende miljø.

Vi foreslår, at der efter sommerferien igangsættes en proces, hvor brugerne af havnen og borgerne omkring området inddrages i at udarbejde en helhedsplan for Fiskeri- Træskibs- og Lystbådehavnen og omkringliggende arealer.   
•    Vil politikerne støtte dét forslag? 
•    Kan politikerne her op til valget fortælle, hvordan de forestiller sig havnen og området udvikle sig?

Sådan lyder det fraFællesrådet for Aarhus Ø og de bynære havnearealer                    v/ formand Jan Schrøder Christiansen 

og Havneforeningen Aarhus Lystbådehavn HAL, v/ Jeppe Plenge-Trautner og Mette Rostgaard Evald
 

content-loader
content-loader
content-loader