Test: Selva-joller til midaldrende mænd
Test fra arkivet. De typiske kunder til de to italienske Selva-joller er 50-årige mænd, der fisker eller sejler en tur for billige penge. Vi tester Selva 4,5 og 4,8 på Limfjorden.
Små åbne fiskerjoller er noget af det mest udbredte i Danmark. De ligger ved stranden i hele Danmark og i mindre havne. Det var derfor på tide, at vi tjekkede to italienske Selva-joller ud, en Selva 4,5 og 4,8.
Sejlklare med motor koster de henholdsvis 50.553 kroner og 76.434 kroner. Den lille testede vi med en 15 hk Selva-motor, mens den store var med en 25 hk Mariner. Begge både sejlede lige stærkt.
Fuld drøn i to minutter
Den store havde kun en anelse mere fart og var kun ti meter foran, efter vi sejlede for fuld drøn i to minutter med lige over 20 knobs fart i Limfjorden. Bølgerne stod ud til siden, og der var fuld kontrol på styringen.
Vandet blev også pænt skubbet ud til siden af de V-formede undervandsskrog. Men sejlede vi med bølgerne ind fra siden, blev vi ofte ramt af skumsprøjt fra stævnen, selvom skrogsiderne er relativt høje i forhold til, hvor små jollerne er.
Da vi sænkede hastigheden til 15 knob, hvor bådene stadig planer, fik vi dog langt færre skumsprøjt. Men vandet, vi fik indenbords, røg hurtigt ud af det selvlænsende cockpit, da dørken smart ligger over vandoverfladen.
Mere tørt bag styrepult
Den store Selva 4,8 var mere tør at sejle, da den var monteret med en styrepult med rat og skærm til 7.765 kroner ekstra.
Man sidder fint bag styrepulten, dog hårdt på sædet uden hynder, og båden krænger noget til den side, man sidder i, indtil båden kommer op at plane.
Rattet var med acceptabel friktion, og det virker lidt mere behageligt at sejle med rat, samtidig sidder man længere fremme i båden og har dermed et bedre udsyn.
Rigelig motorkraft til solosejleren
Den lille Selva 4,5 vejer 220 kilo uden motor, 60 kilo mindre end storebroderen, hvilket forklarer, at bådene sejlede lige stærkt, selvom den store Selva havde 10 hestekræfter mere og koster 37.669 kroner, mens den mindre 15 hk Selva-påhængsmotor koster 26.053 kr.
- Sejler man jollerne alene, er motorerne rigeligt store, men er der tre mand mere om bord, så giver det noget træge sejlegenskaber, hvis motorerne er mindre, forklarer sælger Troels Husted-Andersen fra Selva-importøren Fred Rasmussen ApS i Odense, efter vi har testet jollerne ud for Rønbjerg Havn i det vestlige Himmerland.
Vi kan så tilføje, at motorerne bestemt ikke skal være større, hvis man sejler alene i de lette joller. Der var nemlig rigelig træk i motorerne, og vi planede efter fire-fem sekunder.
Husk dødemandsknap
Bådene var sjove og sporty at sejle, og vil også kunne bruges til at stå på vandski efter, hvis det ikke behøves at gå stærkt. Med et rat er der mere føling og styr på sejladsen, er mit indtryk efter accelerationer og skarpe sving.
Påhængsmotorens gashåndtag kan også låses fast, det samme kan retningen, så man stadig kan sejle, selvom man ikke lige holder fat i gashåndtaget. Samtidig tilrådes det kraftigt, at man har en dødemandsknap, der gør, at motoren stopper, hvis du dratter udenbords, fordi dødemandsknappen med en snor er forbundet med føreren af båden.
Det værste scenarie for sådanne små joller er, at man falder ud af båden, og at båden derefter begynder at cirkle omkring dig. Det er desværre set før med dødelig udgang, når skruen rammer én.
Falder man ud, og båden ligger stille, kan man ifølge forhandler ved Rønbjerg havn, Jan Dalsgaard Jensen, træde op på motorbenet og på den måde komme op. Der findes også en badestige, man kan købe ekstra for 650 kroner.
I siderne er der da også gode redningslister i rustfrit stål, så man kan holde fast. Står man ude i siden gynger bådene ikke voldsomt meget, og det er vigtigt, hvis man skal hive et fiskegarn op i høj sø eller skal tisse ud over kanten.
Hvem er køberne?
Bådene virker robuste og larmede ikke i bølgerne, de er da også dobbeltskroget og udført i god finish, og der er lufttætte rum, så bådene er synkefri.
I cockpittet er der mange steder, hvor tingene kan stuves af vejen, især i den store Selva 4,8 er der god plads under midtersædet.
En af køberne til en Selva 4,8 fornylig er en mand, der har passeret de halvtreds år. Han fisker i den i Vesterhavet, hvilket jeg vil kalde for en anelse overmodigt. Båden er nemlig kun CE-godkendt til kystnær sejlads, hvor der er mindre bølger, men det går fint, ifølge forhandleren:
- Han sejler efter forholdene, når han fisker alene fra båden, siger Jan Dalsgaard Jensen, der fortæller, at de fleste af hans kunder er i starten af halvtredserne, hvor de sejler alene eller med deres børn, hustruerne gider typisk ikke.
De to Selva-både imponerede med deres sejlegenskaber og robusthed, da vi sejlede tæt på land. For 50.553 kroner kan man købe den mindste, men jeg ville nu nok investere 25.000 kroner mere i den større Selva 4,8, der også har en større motor og behagelig styrepult.
PLUS
Prisbillige
Kan sejles på stranden
Søstærke
MINUS
Våde at sejle
Kræver speedbåde-certifikat fra 25 hk
Påhængsmotorer lette at stjæle
Selva 4,5
Længde: 4,50 m
Bredde: 1,63 m
Vægt: 220 kg
Motor: 9,9 hk til 25 hk
Motor testbåd: 15 hk
CE-godkendt: C (kystnær)
Basispris 24.500 kr.
Selva-motor 15 hk: 26.053 kr.
Styrepult med rat: 7.765 kr.
Havnepressening: 4.597 kr.
Motorlås: 399 kr.
Benzinfilter: 449 kr.
Trailer med registrering: 8.000 kr.
Testbåd med motor: 50.553 kr.
Forhandler: Rønbjerg Motor & Marineservice, mobil 4013 628
Importør: Fred. Rasmussen, Odense, tlf. 6556 0560
Selva 4,8
Længde: 4,80 m
Bredde: 1,80 m
Vægt: 280 kg
Motor: 9,9 hk til 30 hk
Motor testbåd: 25 hk
CE-godkendt: C (kystnær)
Basispris: 31.000 kr.
Selva-motor 25 hk: 37.669 kr.
Styrepult med rat: 7.765 kr.
Havnepressening: 4.597 kr.
Motorlås: 399 kr.
Benzinfilter: 449 kr.
Kølskinne rustfri stål: 1.200 kr.
Trailer med registrering: 8.000 kr.
Testbåd med motor: 76.434 kr.
Forhandler: Rønbjerg Motor & Marineservice