Test: Dehler 38 opgraderer med SQ for sports quality med flere forbedringer
350 solgte Dehler 38'ere på syv år taler sit eget sprog. Tyskeren har nu fået vinklede salingshorn og slipper for hækstag på en højere mast. Der er desuden et fast bovspryd. Om læ er båden lysere. Dehler 38SQ kan ligeledes fås med dybere køl og kulfibermast. Vi testede i Cannes i 2020.
I 2020 kom Dehler 38 i en ny, forbedret udgave, der på tre måneder har givet et nysalg på 33 af bådtypen, der nu hedder Dehler 38SQ, hvor SQ står for sports quality.
Gennem syv år har båden solgt 350 af slagsen, hvilket betegnes som en stor succes i den maritime lystbådeindustri. Båden har da også tidligere vundet den prestigefulde pris, European Yacht of the Year i 2014.
Samtidig har Dehler 38'eren for få år siden vundet tysk mesterskab og andre kapsejladser med ingeniør Karl Dehler fra Hanse Yacht-værftet. Båden er da også designet af sejlbådsdesignerne Judel/Vrolijk.
Men 80 procent af Dehler-kunderne køber bådene til tursejlads, fik Minbaad.dk at vide under en test i solrige Cannes forleden.
Men det er klart, at mange kunder også vil kunne sejle kapsejlads, og i det hele taget have en sjov båd til tursejlads, for hvem vil ikke det?
Ikke en en tung dame at danse med
Og netop sejle på en sjov og elegant måde, det kan den nye Dehler 38SQ honorere, viser testen i Cannes. Selv med 2-3 m/sek. flyttede båden sig fint. Det var ikke en tung, kedelig dame at danse med.
Vi sejlede endda i en udgave, hvor båden vejer 7,5 tons, men båden fås også i en competition-udgave, der er noget lettere med sine 500 kilo mindre, blandt andet fordi man har skumkerne i apteringen i kahytten. Competition, der samtidig har en højere mast, har ligeledes en dybere T-køl på 2,24 meters dybde, mod en standard L-køl, der stikker 2,03 meter.
Det var vi fem europæiske journalister enige om under testsejladsen, der desværre var i let vejr, som man kan se i videoen i bunden af artiklen.
Selv farverne er gjort mere sprællende, her var skroget rødt med spil i. Det er der nu ikke noget overraskende i efter, at Dehler Yachts blev købt af Hanse Yachts, der netop er kendt for at kunne tilbyde både i mange forskellige skrogfarver.
Intet hækstag på højere mast
En af de store forandringer til det bedre er, at Dehler 38SQ nu har mast på uden hækstag, hvilket giver plads til en større kappe på storsejlet, der har en 17 centimeter højere Seldén-mast som standard.
Men man kan stadig vælge en traditionel rig med hækstag, hvor der ikke et Square Head Storsejl (med stor kappe). Her er masten 17 centimeter lavere, altså samme højde, som det var tilfældet på de 350 solgte Dehler 38'ere.
Blæser det op, eller ønsker man at kunne trimme storsejlet mere præcist, kan man sætte running-bakstag på, som der også var under testen.
Det kan både give et hårdere forstag, der igen giver en fladere indgang i forsejlet, hvilket er fartgivende i hårdt vejr, men med running bakstag kan man lettere åbne storsejlet og styre dets facon.
Du kan også vælge båden med en fransk Axxon-kulfibermast med mere sejlareal, hvor du også kan vælge en rig uden hækstag, så der som på den højere alu-mast ligeledes er plads til et større Quantum Sails-storsejl med større kappe.
På testen i Cannes sejlede vi med en alu-mast fra Seldén, der som nævnt er 17 centimeter højere end den tidligere mast, der var på den gamle Dehler 38-model, som kom frem i 2013.
Al kap-udstyr i competiton-udgaven
Skroget er det samme, som det var i 2013, men hele båden er lettere i dag med få hundrede kilo, hvilket også hjælper på farten.
Samtidig kan man fjerne cockpitbordet, så gasterne lettere kan komme til at arbejde på de store Lewmar-spil, der også fås som selvskødende.
Båden leveres endvidere med et lettere racing-rat i kompositmateriale. Der er i det hele taget mange muligheder og kombinationer, som sejleren selv kan bestemme, på den nye Dehler 38SQ.
Men bestiller du en competiton-udgave, får du alt det kapsejladsfremmende udstyr med som standard.
I dag er er Dehler 38SQ også med et integreret bovspryd, hvor der smart er placeret et anker under. Bovsprydet kan fås i forskellige længder, hvor man til kapsejladsbrug vil vælge et langt bovspryd til sin Code 0 eller gennaker.
Mere lys om læ
Kahytten har fået et mere lyst interiør, og sideruderne i skroget er blevet større, samtidig er der kommet et ekstra vindue fremme i ruftaget. Hele brusekabinen er nu i glasfiber, som er langt lettere at renholde.
Båden fås med én eller to agterkøjer. Om læ virke båden rummelig og med masser af stuveplads, blandt andet under forkøjen, hvor der er skuffer.
Også om læ kan man vælge at opgradere med dyrere materialer. I det hele taget kommer Dehler denne gang med mange valgmuligheder til kunderne, fortæller den danske importør og eneforhandler Henrik Reese fra Reese Marin.
Han siger selv om båden:
- Vi har allerede solgt otte af den kendte Dehler 38 i Danmark og nu også til levering i 2021 med tre styk af den nye SQ-model. Salling Team Reese Marin stiller selv op til årets kapsejladser i den nye Dehler 38 SQ, som teamet har store forventninger til, fortæller Henrik Reese.
Konklusion
Det er en fornøjelse at se, at tyske Dehler lærer af franskmændene, der i mange af deres både har rigge uden hækstag. Noget, man kender fra de oceangående både.
Riggen på Dehler 38SQ kan sejles i hårdt vejr uden et hækstag, der ofte generer dem, der sidder i hjørnerne i cockpittet, og samtidig giver det mulighed for et storsejl med større kappe.
38 fod er en virkelig god størrelse for de fleste. Der er en grund til, at der er solgt 350 eksemplarer af denne udgave, og at der lige nu er solgt 33 af den nye SQ-serie, heraf tre til Danmark.
Båden virker moderne og med god plads til fire personer til både ferie og kapsejlads. Dehler-båden fås samtidig til en standardpris på 1,5 mio. kroner, der ikke er stukket af.
Artikel blev bragt tidligere i år, men vi bringer den da båden sælger godt og er i en populær størrelse.
Test er tidligere bragt i 2020.
Dehler 38SQ
Længde: 11,64 m
Vandlinje: 0,40 m
Bredde: 3,75 m
Dybde, L-køl: 2,03 m
Dybde, T-køl competition: 2,24 m
Dybde, lav køl: 1,60 m
Vægt: 7,5 ton
Vægt, competition: 7,00 ton
Kølvægt: 2,38 ton
Kølvægt, competition: 2,05 ton
Motor: Yanmar 29 hk, diesel
Tank: 160 liter
Vandtank: 295 liter
Mastehøjde over vand: 17,7 m
Kulfibermast fra Axxon: 17,8 m
Kryds og fok:
Standard: 78.60 m²
Competition, alu: 83.60 m²
Competition, kulfiber: 84.60 m²
Storsejl:
Standard: 43.00 m²
Competition, alu: 48.00 m²
Competition, kulfiber: 49.00 m²
Fok:
Standard: 35.60 m²
Competition, alu: 35.60 m²
Competition, carbon: 35.60 m²
Spiler:
Standard: 118.00 m²
Gennaker:
Standard: 112.00 m²
CE-certifikat: A - 6 / B – 10
Pris, standard og sejlklar: 1,5 mio. kr.
Pris, competition og sejlklar: 1,95 mio. kr.
Design: Judel/Vrolijk & co.
Design, interiør: Dehler
Forhandler: Reese Marin, Aabenraa
Værft: Hanse Yachts, Greifswald, Tyskland