Kort Nyt
Det var denne Bianca 420, som Cille og familien sejlede over Atlanten i og tilbage igen. Privatfoto

Cilles opskrift på en succesfuld sejlerferie

Her får blogger Cille Rosentofts opskrift på en succesfuld sejlerferie med børn. - Vi har sejlet med vores fire børn, fra de var små. Vi har krydset store oceaner og sejlet småture ud af havnen. Vi har boet ombord, brugt båden som transportmiddel og mest af alt brugt den som base for gode oplevelser, skriver Cille.

Af Cille Rosentoft |

- Vi skal turde sejle efter vejret og ikke efter kalenderen og planerne, siger Christian, der er skipper i familien med fire børn.

Det er ham, der har det sidste ord. Ikke altid super nemt at acceptere, men det er sådan, vi bedst kan passe på os selv ombord. Vi skal ikke diskutere i situationer, der kræver handling her og nu.

Vi skal dele erfaringer

Vi ved, hvad der fungerer, hvad vi elsker at spise ombord, hvilket legetøj der skal med, hvor mange timer det er en god idé at sejle med utålmodigt småfolk (og teenagere) og hvilke rutiner, der fungerer allerbedst for en familie som vores.

Vi har prøvet en del ting, som ikke fungerede, og der er kontant afregning med det samme. Reaktionerne lader sjældent vente på sig. Specielt ikke når det drejer sig om ungernes reaktioner.

De erfaringer, vi har gjort os, har jeg her samlet til Jer, der måske skal sejle med familien for første gang, eller til familien der trænger til at få genopfrisket lidt om sejlerferier. Vi er selvfølgelig forskellige alle sammen, vi har forskellige rutiner, værdier, økonomiske rammer og måder at bruge havet.

Men vores anbefalinger kan tilpasses din familie. Og er I helt grønne inden for sejlerlivet, kan I læne jer op af vores erfaringer og plukke i dem, så de passer til jeres familie.

Vi har været bange og mistet roret

Vi har sejlet mange sæsoner med små og store børn, vi har sejlet to år til Caribien og tilbage igen med fire børn mellem 0-15 år, vi har sejlet mange små ture ud af havnen og tilbage igen og virkelig mange lange ture – blandt andet over Atlanterhavet og hjem igen.

Vi har været bange på Køge Bugt og været søsyge på vej til Jamaica. Vi har mistet roret i Sverige og er blevet reddet i land af den svenske søredningstjeneste.

Vi har frygtet en sort sky i kanten af orkansæsonen og bandet over motorlarm en vindstille dage. Vi har levet et hverdagsliv ombord, prøvet om det var noget for os at bo fast på båden. Det var det ikke.

Vi har prøvet meget på havet og har sejlet med alle vores børn, fra de var ganske små og til nu, hvor to af dem er teenagere.

Vores erfaringer deler vi gerne med jer.

Hvad spiser vi ombord?

Basisvarer
Når vi sejler på sommertur, sørger vi altid for at fylde båden godt op med basisvarer. Varer, som vi ved kan redde os, hvis ikke vi ønsker at gå i land eller havner et sted, hvor det ikke er til at proviantere. Vi fylder godt op med mel, pasta, havregryn, dåsemad og kaffe. Der skal altid være ingredienser til at lave både pandekager og et simpelt måltid.

Det bedste måltid, vi har fået på en sejlerferie, var i 2010, da vi i pinsen sejlede til Ven. Deres kortautomat var gået stykker, og vi havde næsten ingen kontanter. Vi havde heller ikke særlig meget proviant ombord.

Det var jo bare en lille pinsetur. Vi havde tre børn med – den ældste var vores søn på otte år, den mellemste vores anden søn på fem år og vores yngste, en datter på ét år.

Vores søn på 15 (dengang fem år) snakker stadig om dette måltid som et af de bedste barndomsminder. Vi skrabede alle kontanter sammen og gik op i kiosken og købte makaroni og ketchup.

Det begyndte at regne, og vi krøb sammen i salonen, skovlede makaroni med ketchup og smør ind med en ske, mens vi kiggede ud på regnen. Det smagte fantastisk. Og det er præcis dét, en sejlerferie kan.

Det er simpelt og ægte, og med havluft smager alt som en drøm. Vi var sammen helt tæt, og det er også den slags, en børnehjerne og børnekrop mærker og husker. Og faktisk også forældrene.

Fra den dag af har vi altid haft makaroni og ketchup med på vores sejlture.

Smag på de lokale varer – og tag ungerne med ud og spis
Til gengæld sørger vi også for at smage på alle de lokale varer, som vi støder ind i, når vi sejler. Aldrig har en fiskefrikadelle på rugbrød smagt så godt, som den sommer, hvor vi sejlede i Det Sydfynske Øhav og gjorde holdt i Ballen Havn.

Her indtog vi et festmåltid; to fiskefrikadeller på rugbrød med udsigt over havnen og blid musik i baggrunden. Vi kan godt lide at spise ude, og vi har fra ungerne var ganske små vænnet dem til at smage på verden.

I praksis har det betydet, at vores unger nu elsker ceviche og faktisk al slags fisk. Conch-ceviche spist fra en lille strandbod på Bahamas og selvfangede blæksprutter i en ankerbugt ved Tobago er nogle af de måltider, som vores børn har nydt mest.

Det betyder, at alle nyder at spise på den lokale kro eller hos fiskemanden i havnen. Vi lader ikke være, bare fordi vi har børn med. Vi tager tegnepapir, bøger og små spil med, og indtil videre har det været underholdning nok på diverse restauranter i sommerlandet.

Det behøver ikke at være et dyrt måltid, men til gengæld kan det smage fantastisk. De fleste sejlklubber og små spisesteder har en børnemenu.

Sidste år, hvor spisestederne var særligt ramt på grund af corona, var der endnu bedre grund til at støtte de lokale. Vi spiste i Dragør sidste weekend på Café Dragør Sejlklub. Det var en god oplevelse, og vi blev mindet om, at sejlklubberne kan noget særligt, når det kommer til gode måltider.

Hvor langt skal man sejle?

Lad kalenderen være åben
De gange, hvor vores sejlerferier har været udfordrede, har årsagen næsten altid været, at vi har haft for travlt. Man skal ikke have travlt på en sejlerferie. Der skal være tid til fordybelse, til at nyde, opleve og til at lade vinden bestemme, hvilken retning båden skal sejle.

Det er ikke sjovt at sejle transportsejlads med børn ombord. Det ender ofte med, at man er nødt til at sejle ud i noget vejr, som man egentlig ikke ønsker.

I år lader vi vinden bestemme. Vi har ikke på forhånd planlagt, hvor vi skal hen. I starten, da vi sejlede på sommerferie, havde vi nøje planlagt en rute hjemmefra. Der var ikke plads til at blive en ekstra dag enten på grund af vejr eller nye relationer. Det går simpelthen ikke.

Sidste år bestemte corona ret meget og derefter vinden. Vi har forskellige drømme om, hvor vi godt kunne tænke os at sejle hen, men vi tager nok først beslutningen, når vi er ombord, og når vi sejler ud af Svanemøllen Havn.

Min vigtigste anbefaling, hvis sejlerferier skal ende ud med at blive et hit for alle, er, at lade kalenderen og planerne være rimelig åbne. I skal ikke have en masse planer og møder foran jer. Det er ikke til at planlægge et møde i en eller anden havn to uger ude i fremtiden. I snyder jer selv for gode oplevelser både i havnen og på havet.

Planlæg med max fire-fem timer. Vi sejler som regel tidligt om morgenen, helst mens ungerne stadig sover. På den måde får vi et par timer på havet med sovende børn, og når de vågner, har vi oftest kun et par timer foran os. Vores erfaring er, at når det drejer sig om en sommerferie på max fire-fem uger, er det rigeligt at sejle fire-fem timer på en dag.

Længere togter - længere stræk
Når man er på længere togter og væk i længere tid, er sagen selvfølgelig en anden, for så har alle ofte vænnet sig til at sejle langt. Når man tager en tur på fire-fem timer og starter om morgenen, har man den anden fordel, at man anduver næste havn i ordentlig tid. Når vi har haft problemer med at få plads i en havn, er det oftest, fordi vi anduver destinationen ud på eftermiddagen.

Vi bruger aldrig diverse reservationssystemer, men sørger derimod for ikke at ankomme for sent. Vi oplever altid hjælpsomhed og velvillighed i forhold til at få en plads uden på andre, hvis ikke der er meget plads i havnen.

Man kunne ellers godt forestille sig, at en båd med fire unger ombord ikke var i høj kurs som nabo – men vi har ikke fået negative reaktioner på det.

I havn eller for anker?

Mange sejlere sværger enten til at ligge i havn eller for anker. Vi kan lide begge dele. Når ungerne er små, er der mange fordele ved at ligge i havn. De fleste havne er efterhånden så børnevenlige, at det er svært at vælge fra. Der er både krabbebro, legeplads og en masse andre sejlerbørn.

Vores børn har dyrket det samvær og elsket det. Vi har som forældre også elsket at se små sejlerunger i orange veste finde hinanden på kryds og tværs. Det giver noget særligt og er med til at skabe minder for livet. Vi er vilde med havnelivet og alt det, der er med til at gøre sejlerlivet med børn endnu mere fantastisk.

Vi er også ret vilde med at ligge for anker. Det stiller dog andre krav til hele familien. Pladsen er mindre, der kommer ikke input fra andre, og man kan ikke lige gå op og købe en is eller tage en gyngetur. Til gengæld kan man have det hele for sig selv. Man kan bade fra båden og nyde roen. Man kan tage en tur i sin dinghy eller på sit SUP.

Vi nyder kombinationen, og vi vælger det til og fra, alt efter hvad familien har brug for. Når bølgerne går højt (ikke på havet, men med konflikter ombord), hjælper det altid med en tur i havnen. De fleste af vores børn er så store nu, at de selv kan tage vores dinghy ind i havnen, købe sig en is og få lidt luft fra konflikter og nærhed. Vores anbefaling vil være at prøve begge dele af. Det kan noget forskelligt og passer til forskellige situationer.

Udstyr til det gode sejlerliv

På vores sejlerferier har vi altid udstyr med til lege både inde og ude. Fiskenet er et hit for børn i alle aldre, så dem går vi ikke ned på. Køb dem i ordentlig kvalitet, så de holder til at blive brugt hver dag i mange uger.

Vores store børn er meget gode svømmere og har fanget aftensmad med harpun i Caribien. Derfor har vi altid harpuner med (husk fisketegn).

Fiskestænger til både store og små er også fast inventar ombord. Vi medbringer altid klemmer og snor, så der hurtigt kan fremstilles krabbe-fiskestænger. Med en skive pølse fastsat i klemmen kan der hives krabber op i flere timer. Det glæder vi os til, at vores 3-årige skal opleve igen i år.

Til indendørs hygge har vi bunker af spil i alle typer og størrelser. Ofte kan et kortspil og en syvkabale redde mange timers kedsomhed. Vi medbringer også tegnebøger og farver. Hvert barn har sin egen bog med blanke sider, som så efterhånden bliver fyldt op med oplevelser fra ferien. Det er et dejligt udgangspunkt for at snakke om ferien, når man er hjemme igen.

Vi medbringer selvfølgelig redningsveste til alle.

Det handler om at være sammen

Sejlerferier kan skabe minder for livet. Det handler for os sjældent om, hvor vi sejler hen, eller hvor langt vi er væk hjemmefra. Det handler om de oplevelser, vi får undervejs. Det handler om alt det, vi oplever, vi kan sammen.

Det handler om, at der opstår nye lege, erkendelser og relationer, når man er langt væk fra skærme og opvaskemaskine.

Det handler om at være sammen. Hav en dejlig sommer og nyd jeres sejlerferie.