Gå til hoved-indhold
Kort Nyt
Når containerne når havbunden, ender de typisk med at briste på grund af skader fra faldet eller trykket i dybden. Her ses containere i Barcelona. Foto: Troels Lykke

Stort antal containere ryger i vandet hvert år - Mærsk tabte 962 containere i 2021

Enhver sejlers frygt er at ramme en container. Samtidig vil FN's søfartsorganisation IMO gøre op med tab af containere på fragtskibe, som har konsekvenser for både havmiljø, dyr og virksomheder. Endnu en gang er et stort antal containere forsvundet i havets dyb.

Af Troels Lykke |

I hård søgang røg 90 containere over bord på et fragtskib ejet af det danske rederi Mærsk 21. marts. Selvom rederiet i gennemsnit kun mister omkring 30 containere om året, tabte det i 2021 hele 962 containere i havet, skriver TV 2.

Oftest har offentligheden ikke viden om, hvilke materialer der er i containerne, som falder i vandet

For mellem 2008 og 2019 faldt der i gennemsnit 1382 containere i havet per år. Det viser en rapport fra 2020 af brancheorganisationen World Shipping Council.

Derudover skriver organisationen i en mail til TV 2, at der i løbet af tre måneder mellem slut-2020 og start-2021 blev tabt omtrent 3000 containere i det vestlige Stillehav.

Ender med at briste på bunden

Når containerne når havbunden, ender de typisk med at briste på grund af skader fra faldet eller trykket i dybden.

Det kan resultere i, at indholdet lukkes ud af containerne og kan forårsage skader på ikke bare havmiljøet, men også dyrene.

Derudover bidrager tabet af fragtcontainere til plastikforureningskrisen, som man på verdensplan har bestræbelser på at bekæmpe, lyder det fra Therese M. Karlsson.

Flere gange har man set materialer fra containerne skyllet i land.

Eksempelvis i 2019 hvor blandt andet fladskærme og IKEA-møbler blev fundet på strandene af nogle hollandske øer, efter et af verdens største fragtskibe, MSC Zoe, mistede 270 containere.

Kilde: TV 2

content-loader
content-loader
content-loader