Gå til hoved-indhold
Kapsejlads
Kapsejlads

Udvid sejlersæsonen i april: Nyd varm vennesejlads i den kroatiske skærgård – det gjorde vi

Vi fløj til Split, kørte til Jezera på den kroatiske kyst og sejlede 75 sømil med 41 andre både i venskabssejladsen, Seascape Challenge. Vi lejede en tjekket Seascape 24 og havde en kæmpe naturoplevelse i en naturpark, hvor delfinerne sprang i varmen.

Af Troels Lykke |

Sejladser skal starte og slutte med fest med musik, mad og lidt våde varer.

Sådan var det i Seascape-familien under Seascape Challenge 2022 i Jezera i slutningen af april for Seascape-både på 18, 24 og 27 fod. Her sørger Seascape-producenten fra Slovenien for, at man sejler i et døgns tid.

Vi måtte starte fem timer senere, da den stærke Jugo-vind skulle blæse igennem med 15 m/sek. først. Selvom sejladsen primært er indenskærs, ville man ikke udsætte de 84 sejlere for havari eller andet i bådene, der ellers er skabt til at plane som vanvittige, da de er fladbundede og ingenting vejer.

En af reglerne i sejladsen er, at der skal være to personer på hver båd, og besætningen skal have behørigt sikkerhedsudstyr om bord, eksempelvis livline i vesten, nødraketter og stroboskop-lys på sig.

42 trailbare både fra mange nationer

Vi var 42 af de lette, trailbare Seascape-både med dobbelt ror og hæve-sænke-køl. Letdrevne både, hvor især Seascape 18-bådene var i overtal.

Sejladsen blev i øvrigt startet efter inspiration fra Silverrudder, sejladsen rundt om Fyn, hvor det handler om at blive udfordret, fortæller Seascape værftets ejer, Andraž Mihelin, der med sin søn sejlede med i en Seascape 27.

Vi var blot fire Seascape 24'ere og blev tredje Seascape 24'er i mål, men fjerde båd i mål overalt. Vi lå ellers som første 24'er, efter vi havde sejlet halvdelen af turen, hvor vi havde sejlet på den rigtige side af en ø, der sikrede mere vind og strøm, end vores konkurrenter havde.

Skrappe Kaløvig-sejlere slog os

Alligevel kunne vores ældre North Sails ikke hamle op med de nye Elvstrøm Sails, som eksempelvis den bedste 24'er fra Kaløvig havde på.

En båd, der blev sejlet af Martin Hammershøj Olesen og Rune Aagaard fra Kaløvig Bådelaug. De to havde i øvrigt kørt deres båd helt fra Danmark til Kroatien.

Vi blev senere passeret af de to dygtige og udholdende sejlere. De havde sejlet hele natten uden stort set at sove, mens den danske Seascape-importør, Per Cederberg fra Aabenraa og undertegnede, hver sov to timer om natten og var friske om morgenen.

Sengetæppe fra hotel var et hit

Vi kunne holde varmen under søvnen, da jeg havde lånt sengetæppet fra vores hotel. Det gav nok varme, hvor temperaturen faldt fra 22 grader om dagen og ned til 15 om natten i slutningen af april. Solcreme var også nødvendigt på turen.

Navigationen var let, Per Cederberg havde da også sejlet i området mange gange, både på tursejlads, men også kapsejlads, som vi deltog i. Da han gik ned for at sove, styrede jeg båden helt alene på kryds i 2-3 m/sek. og uden en kortplotter eller dybdemåler.

Jeg fulgte blot de andre både og sejlede ikke for tæt på kysten. Det kunne lade sig gøre, fordi der mange steder er 100 meter dybt, også helt inde ved kysten. Vores 2,10 meter dybgang blev aldrig et problem. Jeg skulle blot sørge for ikke at ramme modstanderne.

Per bandede

Da jeg gik ned for at sove for tredje eller fjerde gang gik Per solo ud på styrbord fløj - ja, vi krydsede også tilbage langs kysten.

Feltet, der talte sejlere fra mere end ti nationer, måtte krydse i 90 procent af tiden. Vinden vendte nemlig hver gang, vi skulle til at sætte gennakeren.

Pers fløjhug betød, at vi nu kun havde cirka ti både bag os, men da solen slog igennem om lørdagen, var det anderledes. Per bandede, men vi grinte også, for pludselig spottede vi to Seascape 18'ere med deres gennakere oppe i 4-5 m/sek.

De lå helt inde ved kysten og havde satset på at vinden ville komme derfra, som vejrprofeterne havde forudsagt. 

Fra 30. til 3. plads - vi fik vind, de andre fik ikke

Vi haltede mod dem i 1 til 2 m/sek., og pludselig fik vi vinden og rykkede fra en 30. plads og frem til en 3. plads, mens vores modstandere lå langt fra land uden vind. Nu var det sjovt. Vi hev vores code zero op og drønede afsted med seks knob.

Senere fik de to andre Seascape 24'ere vinden på den anden landside og var akkurat foran os, da vi var omkring seks timer fra mål.

Men vi holdt en fjerdeplads i mål. Det var vi selvfølgelig glade for, men turen handlede lige så meget om at nyde naturen med bjerge i baggrunden og ti delfiner, der legede foran vores båd og hoppede op.

Gearskift er de vigtigste til sejr

Vi lærte også, hvor vigtigt det er at kunne skifte gear, da vinden døde tit og kom fra andre retninger.

Gearskift var det, der reddede vores 4. plads overalt. Vi så, hvor vinden kom fra på et afgørende tidspunkt, men måske skyldes vores resultat først og fremmest held…

Men prøv det selv, tag til Kroatien og sejl kapsejlads eller tur. Det er faktisk ikke så svært.

Troels

Se flere billeder fra Ana Šutej og resultater

content-loader
content-loader
content-loader