Gå til hoved-indhold
Kapsejlads
Kapsejlads

Udvid sejlersæsonen i april: Nyd varm vennesejlads i den kroatiske skærgård – det gjorde vi

Vi fløj til Split og kørte ud til Jezera til den kroatiske kyst og sejlede 75 sømil med 41 andre både i venskabssejladsen, Seascape Challenge. Vi lejede en tjekket Seascape 24 og havde en kæmpe naturoplevelse i en naturpark, hvor delfinerne sprang i varmen.

Af Troels Lykke |

Sejladser skal starte og slutte med en fest med musik mad og lidt våde varer.

Sådan var det i Seascape-familien under Seascape Challenge 2022 i Jezera i slutningen af april for Seascape både på 18, 24 og 27 fod. Seascape-producenten fra Slovenien, sørger for man sejler i et døgns tid.

Vi måtte starte fem timer senere da den stærke Jugo-vind skulle blæse igennem med 15 m/sek. først og selvom sejladsen primært er indenskærs, ville man ikke udsætte de 84 sejlere for havari eller andet i bådene, der ellers er skabt til at plane som vanvittige, da de er fladbundede og ingenting vejer.

En af reglerne i sejladsen er at der skal være to personer på hver båd og besætningen skal have behørigt sikkerhedsudstyr om bord, fx livline i vesten, nødraketter og stroboskop-lys  på sig.

42 trailbar både fra mange nationer

Vi var 42 af de lette, trailbar Seascape-både med dobbelt ror og hæve-sænkekøl. Letdrevne både, hvor især Seascape 18-bådene var i overtal.

Sejladsen blev i øvrigt startet efter inspiration fra Silverrudder, sejlads rundt om Fyn, hvor det handler om at blive udfordret, fortæller Seascape værftejer, Andraž Mihelin, der sejlede med i en Seascape 27 med sin søn.

Vi var kun fire Seascape 24ere og blev tredje Seascape 24er i mål, men fjerde båd i mål. Vi lå ellers første 24er efter vi havde sejlet halvdelen af turen, efter vi havde sejlet på den rigtige side af en ø, hvor der var mere vind og mere strøm end vores konkurrenter havde.

Skrappe Kaløvig-sejlere slog os

Men vores ældre North Sails kunne ikke hamle op med de nye Elvstrøm Sails, som fx den bedste 24er fra Kaløvig havde på. En båd, der blev sejlet af Martin Hammershøj Olesen og Rune Aagaard fra Kaløvig Bådelaug. De to havde i øvrigt kørt deres både helt fra Danmark til Kroatien.

Og vi blev passeret senere af de to dygtige og udholdende sejlere. De havde fx sejlet hele natten uden stort set at sove, mens den danske Seascape importør, Per Cederberg fra Aabenraa og undertegnede som sov to timer hver om natten og var friske om morgenen.

Sengetæppe fra hotel var et hit

Vi kunne holde varmen under søvnen, da jeg havde lånt sengetæppet fra vores hotel. Det gav nok varme, hvor temperaturen faldt fra 22 grader om dagen og ned til 15 om natten i slutningen af april. Solcreme var også nødvendig på turen.

Navigationen var let, Per Cederberg havde da også sejlet i området mange gange, både tur, men også kapsejlads, som vi deltog i. Men da han gik ned for at sove styrede jeg båden helt alene på kryds i 2-3 m/sek. og uden en kortplotter eller dybdemåler.

Jeg fulgte blot de andre både og sejlede ikke for tæt på kysten. Det kunne lade sig gøre fordi der mange steder er 100 meter dybt og dybt helt ind til kysten og vores 2,10 meter dybgang blev aldrig et problem. Jeg skulle blot sørge for ikke at ramme modstanderne.

Da jeg gik ned for at sove for 3. eller 4. gang gik Per solo ud på styrbord fløj, ja vi krydsede også tilbage langs kysten.

Feltet, der talte sejlere fra mere end 10 nationer, måtte krydse i 90 procent af tiden, vinden vente nemlig hver gang vi skulle til at sætte gennakeren.

Pers fløjhug betød at vi nu kun havde cirka 10 både bag os, men da solen slog igennem om lørdagen. Per bannede, men vi grinte også for pludselig spottede to Seascape 18ere med deres gennakere oppe i 4-5 m/sek.

Fra 30. til 3. plads - vi fik vind de andre ikke fik

De lå helt inde ved kysten og havde satset på at vinden ville komme derfra, som vejrprofeterne havde. 

Vi haltede mod dem i 1 til 2 m/sek. og pludselig fik vi vinden og rykkede fra en 30. plads og frem til en 3. plads, mens vores modstandere lå langt fra land uden vind. Nu var det sjovt. Vi hev vores code zero op og drønede afsted med seks knob.

Senere fik de to andre Seascape 24ere vinden på den anden landside og var akkurat foran os, da vi var omkring seks timer fra mål.

Men vi holdt en 4. plads i mål. Det var vi selvfølgelig glade for, men turen handlede lige så meget om at nyde naturen med bjerge i baggrunden og ti delfiner, der legede foran vores båd og hoppede op.

Gearskift er de vigtigste til sejr

Vi lærte også hvor vigtigt det er at kunne skifte gear, da vinden døde tit og kom fra andre retninger. Gearskift var det der reddet vores 4. plads overalt, vi så hvor vinden kom fra på et afgørende tidspunkt, men måske skyldes vores resultat først og fremmest held…

Men prøv det selv, tag til Kroatien og sejl kapsejlads eller tur. Det er faktisk ikke så svært.

Troels

Se flere billeder fra Ana Šutej og resultater

content-loader
content-loader
content-loader