Kapsejlads
Til venstre ses de meget respekterede sejlere fra Hellerup Sejlklub, Jacob og Jørgen Bojsen-Møller, der tog VM-sølv i FD på Gardasøen. Jørgen er tidligere OL-guldvinder i FD.

Bojsen-Møller brødre tager VM-sølv på Gardasøen i FD-VM men er bedste båd for +100 år

- Vi kunne – udover sølvmedaljen – glæde os over at vinde ”sølvhatten” for bedste båd uden fratræk samt selvfølgelig præmien for bedste båd, hvor besætningen tilsammen er +100 år, fortæller Jørgen Bojsen-Møller, der tog andenplads i sidste sejlads, men det var ikke nok til guld.

Af Troels Lykke |

Det blev til en sølvmedalje for os ved VM for FD, forklarer Jørgen Bojsen-Møller i en mail til minbaad.dk mandag aften, efter 68 FDere har kæmpet på Gardasøen.

Om morgenen den sidste dag så ud til, at mesterskabet skulle afgøres i meget hård nordenvind.

Vi tog ud kl. 07:20 med alt det tunge grej, men da vi kom ud, øgede vinden yderligere, og det virkede ikke forsvarligt at starte.

40 knob i pustene

Det blæste nu 37 knob ved startlinjen med 40 knob i pustene, så der blev signaleret udsættelse.

De både, der stadig var på land, blev holdt tilbage og de ca. 15, der var nået ud, begyndte at sejle mod land.

Det var ikke helt risikofrit at komme i land igen, fordi vinden stod direkte ind på rampen, der ikke er afskærmet mod søen på nogen måde. Der arrangeredes imidlertid et super teamwork blandt besætningerne.

Bådene bjærgede sejlene langt ude og drev mod rampen. Ca. 10 m inden man ramte rampen, tog man sværdet op og roret af, hvorefter besætningen sprang i vandet for ikke at komme i klemme mellem rampen og båden, når den blev båret ind af bølgerne.

20 sejlere klar til at gribe båd

På rampen stod så 20 sejlere klar til at gribe båden og få den sikkert op på jollevognen, mens andre hev besætningen op af vandet. Det var virkeligt godt arbejde.

Midt på eftermiddagen var den hårde nordenvind udskiftet med en svag søndenvind, så vi kunne få den nervepirrende sejlads, der skulle afgøre guld, sølv og bronze.

Det blev dog ikke nogen god og regulær sejlads – man kunne sejle direkte fra startlinjen til første mærke, og banen rundt var der næsten intet kryds.

Bedste plus 100 år

For os gik det godt – vi kom i mål som nr. 2 – men desværre viste de førende Kay-Uwe Lüdtke /Kai Schäfers klasse ved at vinde sejladsen og dermed guldet. Vi skulle have slået dem med en båd imellem for at vinde.

I stedet kunne vi – udover sølvmedaljen – glæde os over at vinde ”sølvhatten” for bedste båd uden fratræk samt selvfølgelig præmien for bedste båd, hvor besætningen tilsammen er +100 år, fortæller Jørgen Bojsen-Møller.