Elektroniske visuelle nødsignaler accepteres i Canada til lystfartøjer som alternativ til nødblus
Small Vessel Regulations blev fornyligt ændret for at give fritidsbåde mulighed for at bruge elektriske nødsignaler som alternativ til de pyrotekniske signaler (blus), der kræves ombord på lystfartøjer.
En ny standard for elektroniske visuelle nødsignaler (eVDSD) er nu accepteret af Transport Canada til lystfartøjer.
Det er Sail Canada og Provincial Sailing Associations, der har henvendt sig til Transport Canada for at opnå støtte til godkendelsen af alternativet. Et alternativ, der skal være et alternativ til de i forvejen kendte krav til fritidsbåde om at bære pyrotekniske nødsignaler.
Det fortæller www.sailingscuttlebutt.com
En ny standard
Under en høring, der førte til de lovgivningsmæssige ændringer, blev Transport Canada bedt om at acceptere elektriske signallys som et alternativ til pyroteknik, i daglig tale blus.
I november 2021 bekræftede Transport Canada, at de accepterer de såkaldteeVDSD'er.
Radio Technical Commission for Maritime Services (RTCM) i Arlington, Virginia har ligeledes offentliggjort en ny industristandard for dette udstyr – RTCM13200 – ved hjælp af data fra forskning udført af den amerikanske Coast Guard (USCG).
De tekniske detaljer
Specifikationer om RTC13200 – den nye nødsignal-teknologi-specifikation:
• Viser et synligt, tofarvet, blinkende signal plus en nær-infrarød komponent til registrering med nattesynsbriller
• Har et driftstemperaturområde på -1°C til +30°C og et opbevaringstemperaturområde på -20°C til +55°C
• Udsender et to-farvet SOS-signal med det sekventielle gentagne farve/blitzmønster: "S" som tre rød-orange-blink, efterfulgt af "O" som tre cyan-blink, efterfulgt af "S" som tre rød-orange-blink.
• Har et nær-infrarødt signal, der blinker det samme SOS-signal synkroniseret med det synlige lyssignal til detektering af nattesynsudstyr
• Har en gennemsnitlig effektiv intensitet på mindst 50 candela i mindst to timer.
Læs mere: siriussignal.com/