Gå til hoved-indhold
Kort Nyt
En behandling med Coppercoat holder bunden ren i mindst 10 år og med et minimum af vedligeholdelse. Det kræver dog noget arbejde at få det sprøjtet på båden fx, men så slipper man også at skulle bundmale i mange, mange år. PR-foto

Miljøvenlig Coppercoat-bundmaling holder 10-15 år

Coppercoat holder bunden ren i mindst 10 år og med et minimum af vedligeholdelse. Coppercoat er blandt de miljøvenlige, langtidsholdbare bundmalinger på markedet og består af en vandbaseret epoxy og 99,7 procent rent kobber.

Af Troels Lykke |

Coppercoat kan bruges på alle bådtyper og har gennem mange år sparet bådejere for en masse arbejde og miljøet for kemikalier. 

- En behandling med Coppercoat holder bunden ren i mindst 10 år og med et minimum af vedligeholdelse. Mange har haft den samme bundmaling på i 15 år, og vi har netop modtaget en bestilling til en kunde, som nu efter 15 år med Coppercoat ikke et sekund overvejer at bruge et andet produkt. Rekorden er 23 år, forklarer forhandler af produktet, Hanne Kirkeby fra B-on-C i Odense.

Suger ikke vand

Om Coppercoat forklarer forhandleren videre:

- Denne hårde selvpolerende bundmaling suger ikke vand som mange andre bundmalinger. Coppercoat danner nemlig, i kraft af at den består af en 2-komponent epoxy, et vandtæt lag, der medvirker til at undgå osmose.

- For effektivt at beskytte mod osmose skal der være en vandtæt barriere på minimum 450 my, som normalt dannes ved at påføre 450 my epoxy primer; med Coppercoat kan denne lagtykkelse reduceres til 200 my, da Coppercoat (normal påføring) danner omkring 250 my epoxybarriere.

Sparer 10 procent i brændstofsforbrug

Der kan samtidig være penge at spare på diesel- eller benzinforbruget.

- Vil du sejle ekstra stærkt, kan bunden efter påføring af Coppercoat slibes / poleres, så den fremstår helt glat, og farten dermed øges; er du motorbådssejler, viser erfaringerne, at der kan spares omkring 10 % i brændstofforbruget, forklarer Hanne Kirkeby til Minbaad.dk.

Hun oplyser, at Coppercoat til en 30-fods sejlbåd typisk vil koste 6.000 kroner i materialer, og har du ikke mod på selv at udføre arbejdet, er der værfter rundt om i landet, som har god erfaring og ekspertise med dette.

Produktet er miljøvenligt 

- Kobberkornene er bundet i epoxy og bliver på båden, indtil de er irret bort. Derved undgås det, at aktivt kobber frigøres og belaster havene - altså ikke kun win-win for pengepungen, men i lige så høj grad for miljøet, forklarer Hanne Kikeby.

Hør mere om Coppercoat hos B-on-c.dk i Odense.

Artikel er tidligere bragt på Minbaad.dk

content-loader
content-loader
content-loader