Tyrkiske MAT vil udfordre IRC-reglen med 40 fod lang racer
MAT 1220 rammer vandet i slutningen af 2022. En båd, der skal udfordre den aktuelle IRC-måleregel. Et eksemplar er blandt andet på vej til besætning i Australien.
Det er ikke kun de franske og tyske værfter, der vil blande sig i toppen i de populære ORC- og IRC-sejladser. Tyrkerne vil også være med.
Det seneste tyrkiske bidrag i IRC-kapløbet er den nye MAT 1220. En båd, der er designet af Mark Mills og produceres af MAT Sailing Yachts i Tyrkiet:
- MAT 1220 er vores seneste båd i en ny generation af IRC-racere, der lægger vægt på alsidighed, både i præstationsprofil og opsætning, påpeger værftet på deres hjemmeside.
Optimal til åben og kystnær sejlads
Båden udfordrer den etablerede IRC-regel, der benyttes i flere større sejladser internationalt, blandt andet i det fortsat aktuelle RORC Transatlantic Race.
Netop på de store verdenshave skal båden imponere, ligesom det samme bør være tilfældet på sejladser i mere beskyttede farvande:
- Forudsætningen for båden er at producere et moderne, let design, der hører lige så meget hjemme offshore som inshore, og som tager de vurderingsvenlige egenskaber fra den succesrige 'franske' IRC-designtype og kombinere den med et lidt lettere deplacement, forklarer værftet på Facebook.
Båd på vej til Australien
Flere både er allerede i støbeformene. Blandt andet bestilte australske Bushranger Sailing i midten af december en af de nye racere:
- Den nye båd er en specialdesignet 40-fods IRC-racer, bygget efter de nuværende regler. Det har været en stor beslutning for os at vinke farvel til vores nuværende vidunderlige og vindende MAT 12.45, understreger teamet på Facebook og fortsætter:
- Men sandheden er, at vi ikke går for langt fra det, vi kender, ved at bruge den samme fantastiske yachtdesigner og det samme værft, som vi kender og stoler på, slutter teamet, der forventer at få båden leveret til Australien i slutningen af 2022.
MAT 1200 - specifikationer:
Længde: 12,2 m / 40 fod
Bredde: 3,96 m
Dybgang, finnekøl: 2,5 m
Deplacement, finnekøl: 5.250 kg
Dybgang, bulbkøl: 2,9 m
Deplacement, bulbkøl: 4.750 kg
Kilde: MAT Sailing Yachts