64-årig solo-sejlers båd sank i Sydhavet langt fra Sydafrika men reddet af en enlig kvinde
Den finske solo-sejler Tapio Lehtinens gamle sejlbåd begyndte at tage vand ind og sank på fem minutter. Han var 460 sømil syd for spidsen af Sydafrika. Han deltog i Golden Globe Race for anden gang og sejlede igen non-stop rundt i verden i sin klassiske 36-fods Benello Gaia.
Den erfarne solo-sejler Tapio Lehtinen deltog i Golden Globe Race for anden gang og sejlede igen non-stop rundt i verden i sin klassiske 36-fods Benello Gaia. Båden hedder Asteria og er en forgænger til den første og meget kendte Swan 36 Tarantella.
Det er en Sparkman & Stephens designet klassiker fra 1965, som dermed allerede har taget den utroligt erfarne sejlbåd en hel omgang rundt i verden og utroligt mange flere sømil før det.
Tapio gennemførte sidste Golden Globe-løbet i 2018, og han gjorde det på 322 dage. Han startede dette løb den fjerde september i Les Sables d'Olonne, Frankrig. Tapio var lige kommet ind i det sydlige ocean og var på vej mod Australien, da noget fik båden til at tage vand.
Tapio Lehtinen med sin klassiske sejlbåd Asteria, en Gaia 36 fra 1965, deltog i sit andet Golden Globe Race, da båden pludselig sank i Sydhavet.
Hele processen tog fem minutter.
- Jeg kom i redningsflåden og gav min sidste ære til båden, da hun sank ned i det sydlige Oceans dyb, meddeler Tapio.
Havde ikke brillerne med
Han havde allerede udsendt et nødsignal og fået kontakt med et fragtskib 250 sømil væk. Han havde dog ikke sine briller med ombord på redningsflåden og havde en udfordring med at få en sms ud til alle de bekymrede sjæle.
Til sidst kom han i kontakt med en anden solo-sejler i sejladsen, Kirsten Neuschäfer, 39, som modtog beskeden om redningsaktionen. Hun var 105 sømil væk og kunne være der inden for et døgn.
Vejrforholdene i Tapios zone var overskuelige med let vind og 2,5 meter dønninger.
Kirsten blev løbende opdateret om vejrinformation samt Tapios position af Race Office for at optimere ruten mod ham. I mellemtiden blev Tapio opdateret om Kirstens fremskridt og ETA. Hans kommunikation viste, at han var ved godt mod natten igennem.
Med fart over 7 knob var Kirsten først på stedet kl. 0510 UTC 19. november, vejrforholdene på det tidspunkt var 20 knob SSE vind med 2 til 3 meter dønninger og dagslys.