Gå til hoved-indhold
Kort Nyt
Marlin 33 hed før Black Marlin. Trimaranen rykker lynhurtigt ved det mindste pust. Bådens kulfibermast produceres i Ungarn. PR-foto

Sydfynske Marlin 33 produceres nu i Bulgarien og er nomineret til Multihull of the Year

Marlin 33-trimaranen, der før hed Black Marlin, har siden 2016 sejlet i de danske farvande med bådebyggeren Jan Andersen, der med båden har sat rekorder i solosejladsen Silverrudder, rundt om Fyn på 15 timer. Nu kan du stemme på Marlin 33.

Af Troels Lykke |

Marlin 33 er en innovativ og moderne carbontrimaran med sejlegenskaber, der rækker langt ud over det sædvanlige. Det har man nu fået øje på i Multihull of the Year-kommiteen, som har nomineret den dansk designede båd, der nu bygges i Bulgarien.

Marlin 33 har komfort til en moderne familie, og der er ståhøjde på 1,95 cm i salonen, hvor der er plads til otte omkring bordet, fortæller bådebygger Jan Andersen fra Vester Skerninge, Sydfyn på sin hjemmeside.

Bygges i Bulgarien på nyt værft

- Nu bygges båden på et helt nyt, moderne værft med en new zealænder som chef for byggeriet, og den flerdobbelte verdensmester Roland Gaebler står for marketing for at få båden udbredt. Vi har virkelig mange henvendelser hver uge på Marlin 33, men ingen vil bestille, før de har set, hvordan den første ser ud fra det bulgarske værft, men vi er meget optimistiske, siger Jan Andersen til Minbaad.dk.

Båden går ikke på kompromis med kvaliteten og leveres med kulfibermast og kvalitetssejl.

- Vi vil gerne signalere, at det er kvalitet, vi sælger, understreger Jan Andersen.

Enkel at sejle

Marlin 33 er enkel at sejle, og kan derfor sejles singlehanded. Den fås med et eller to ror - to ror giver mulighed for at styre fra pontonen, hvilket giver et godt udsyn og overblik.

Båden er desuden designet med plads til et 450 W solpanel på ruftaget, som forsyner trimaranen med strøm til dens elmotor, lys og andet udstyr ombord, hvorfor den er selvforsynet med energi. 

Bådens fordele - ifølge Jan Andersen

Sidst og måske vigtigst er, at Marlin 33 blot vejer 1460 kg fuldt sejlklar. Det kan lade sig gøre, da den er bygget i carbon og epoxy, hvilket har klare fordele:

·  At den trods sine 33 fod kan trailes, så den kan køres til fremmede himmelstrøg. Den lave vægt betyder, at den kan være på en 2,1 ton trailer

·  Sen lave vægt betyder samtidig, at belastningen på sejl og skøder er mindre, hvilket gør den lettere at sejle for en lille besætning

· Båden har en fart og power, som ikke findes i andre apterede trimaraner på markedet

Marlin 33 produceres i to versioner - en "race-cruiser"-version og en ren "cruise"-version, komplet sejlklar i en lys farve.

Prisen lyder på 346.000 euro eksklusiv moms (2,6 mio.kr. før moms).

Den rene "cruise"-version har en kortere mast og et mindre sejlareal. De øvrige dele og udstyr er stort set identiske. Produktionen forgår nu elica-yard.com i Bulgarien

Stem på den danske båd

Hvis du kan lide Marlin 33-trimaran, kan du stemme på båden i www.multihulloftheyear.com-konkurrencen for 2022 frem til 17. april.

Vinderne annonceres på det Internationale Multihull Show La Grande Motte i Sydfrankrig.

Marlin 33

Samlet længde: 10,0 meter / 33 fod

Længde, hovedskrog: 9,60 m

Længde, sammenfoldet: 11,50 m

Bredde: 7,80 m

Bredde, foldet: 3,55 m

Bredde, hovedskrog: 2,54 m

Dybgang: 2,10 m

Dybgang med centerboards oppe: 0,40 m

Mastelængde: 15 m (kapsejlads) - 13,5 m (cruise)

Masthøjde over vandet: 16,50 m (kapsejlads) - 15 m (cruise)

Vægt, estimeret: 1500 kg

Kategori: A/B

Racing Rig
Mastlængde: 15,00m

Storsejl: 46 m²

Fok: 20 m²

Code 0: 39 m²

Gennaker: 85 m²

Cruising Rig
Mastlængde: 13,50m

Storsejl: 42 m²

Fok: 18 m²

Code 0: 35 m²

Gennaker: 77 m²

Salg: www.marlintrimarans.com/

content-loader
content-loader
content-loader