Gå til hoved-indhold
Kapsejlads
DH-reglen har mødt modvind de senere år med kapsejladser som Silverrudder og Danmark Rundt fx. Foto: Mads Christensen

Forny din DH-licens til kapsejlads - en dag kan det være slut med reglen

Opbakning til DH: - Antallet af licenser har været jævnt faldende gennem en årrække, og før eller siden når vi et kritisk punkt, som kommer til at gøre ondt på de mange kapsejlere, der ikke sejler i klassebåde. Det må ikke ske, fortæller formand for Dansk Sejlunion, Line Markert.

Af Troels Lykke |

Formand for Dansk Sejlunion, Line Markert, forholdt sig også til DH under generalforsamlingen i Odense forleden. En regel, der er presset, fordi færre og færre indløser DH-licens.

Reglen trues også af Silverrudder, Vegvisir Race, Danmark Rundt og Guldborgsund Baltic Race, der gør en dyd ud af, at man sejler på bådens længde og udelader DH i deres sejlads.

Her er Line Markerts ord fra Odense:

Der er næsten ingen grænser for, hvilke bådtyper man kan sejle kapsejlads i. Det ser vi til den lokale aftenmatch og til de store distancesejladser.

De mest konkurrenceorienterede sejlere dyster i kapsejladsklasserne, hvor de konkurrerer i næsten ens materiel, og hvor der er god sandsynlighed for, at den bedste besætning vinder, når grejet er så ens og vedligeholdt som muligt.

Andre stiller op til konkurrence mod sejlere i helt andre bådtyper. Det kan være, fordi man kommer fra en lille klasse, sejler i en helt unik båd eller i en båd, der er bygget til både tur og kapsejlads.

Hvis konkurrencen mellem uens både skal være tilnærmelsesvis retfærdig, kræver det, at vi giver bådene en handicapværdi, der afspejler bådens beregnede fartpotentiale. Alternativt kan man bruge erfaringstal, så en båd bliver straffet for de konkrete resultater, den opnår gennem en sæson.

DH er ikke en mirakelløsning

I Danmark har vi i mange år benyttet DH som grundlag for en retfærdig konkurrence mellem uens både. DH er ikke en mirakelløsning, men det er nok den (matematiske) handicapregel i verden, der bedst opfylder sit formål, når man ser på både økonomi, målebesvær og resultater.

I Dansk Sejlunion er vi overbevist om, at DH er det bedste grundlag, når den enkelte klub skal skabe fair aftenkapsejlads, eller når eksempelvis Fyn Rundt skal kåre vinderne.

Der opstår løbende debat om nødvendigheden af en måleregel – og ikke mindst betalingen for kapsejladslicensen. Det har også været tilfældet i 2021. Nogle steder ” sakser” man i kendte tal, mens andre opfinder egne løsninger for at komme uden om DH. Det er ærgerligt og med til at udhule grundlaget for et fælles system.

Licenser har været jævnt faldende

Jeg vil meget gerne opfordre til, at I som klubledere hjælper med at bakke op om Dansk Handicap. Brug vores fælles handicapsystem ved jeres kapsejladser og få bådejerne til at få deres både målt og indløse kapsejladslicens, når de om lidt skal fornys.

Antallet af licenser har været jævnt faldende gennem en årrække, og før eller siden når vi et kritisk punkt, som kommer til at gøre ondt på de mange kapsejlere, der ikke sejler i klassebåde. Det må ikke ske.

Jeg vil runde DH af ved at fremhæve og takke arrangørerne bag DH-DM (Horsens, Snaptun og Juelsminde) for deres stærke engagement for denne del af vores sport. Og jeg vil nævne, at vi har planer om, at der snart introduceres nye danmarksmesterskaber efter DH for henholdsvis én og to personer i kølbåd.

Således lød opfordringen fra Line Markert i Odense

content-loader
content-loader
content-loader