Gå til hoved-indhold
Havne
Formand for FLID, Bent Ole Jonsen udtrykker på vegne af årsmødet til politikerne: Lystbådehavnene skal tages af Naturskaderådets negativliste, så havnene i lighed med sommerhuse kan få del i erstatningerne ved stormflod, lød det. På billedet ses Hesnæs havn i oktober 2023.
Havne
Formand Bent Ole Jonsen åbner FLIDs efterårsseminar. Foto: Privat
Havne
FLIDS efterårsseminar og havnemesse Foto: Privat

Stormfloden: Hver fjerde af de ramte havne er kun delvist klar til sejlsæson 2024 - opråb fra FLID-havne

Sådan lød det på FLIDs efterårs seminar og havnemesse for lystbådehavne i Vingsted. På messen blev der også talt om bæredygtigt samarbejde, udvikling af havnene. Men stormfloden fyldte meget, da flere havne har været hårdt ramt af med ødelæggelser for 90 mio. kr.

Af Troels Lykke |

De danske lystbådehavne havde store emner på programmet, da de i denne uge var samlet fra hele landet. 300 havnefolk, og 70 leverandører fra branchen deltog i FLID - Foreningen af Lystbådehavnes årlige møde og Havnemesse, med aktuelt temaer som stormflod og bæredygtig havnedrift på dagsordenen, sammen med oplæg om blandt andet gæstetilfredshedsmålinger og klapning af havnesediment.

Meget at glæde sig over i 2023

Lystbådehavnene i Danmark havde i 2023 over 1 million gæsteovernatninger, og efterspørgslen på havnepladser stiger. Udviklingen i havnene går rigtig stærkt, samtidig med de opsøges af flere og flere brugere, lyder det i en pressemeddelelse fra FLID-havne.

Foruden traditionel havnedrift og servicering af sejlere, skal havnene i dag også være eksperter på turisme, markedsføring, kommunikation, klubarbejde, friluftsliv, sikkerhed og meget mere. De professionelle krav til kompetencerne hos havnens ansatte og bestyrelser stiger, og den faglige udvikling kan ses på resultaterne.

FLID – Foreningen af Lystbådehavne i Danmark organiserer nu 300 havne, hvilket er omkring 90 % af alle bådepladser. Brancheorganisationen har i efteråret gennemført en stor undersøgelse blandt foreningens 300 medlemshavne, og resultatet er opløftende.

63 % af havnene ser for sig, at der vil være nogen eller stor efterspørgsel på bådepladser i nærmeste fremtid. En stigning på 15 % af bådejere under 45 år viser, at et længe ønsket generationsskifte er på vej. Sammenlignet med tidligere undersøgelser er tendensen, at ventelisterne stiger hastigt. Der er 21 % færre havne med ledige bådpladser og 13 procent flere havne har måtte oprette en venteliste, hvor der i gennemsnit står mere end 70 bådejere og venter i hver havn.

Bæredygtigt samarbejde mellem havne og leverandører

Ved FLIDs årlige Havnemesse deltager 70 virksomheder, med speciale i produkter og services til de danske Lystbådehavne. Branchens producenter har i mange år stået klar til at gå i dialog med årsmødets 300 deltagere fra havnene om at udvikle de løsninger, der er behov for på havnene.

På Havnemessen sættes i år fokus på bæredygtigt samarbejde, og snakken kommer uden tvivl også til at handle om erfaringerne fra stormfloden, og de behov for nye produkter, der skal være med til at ruste de danske lystbådehavne mod fremtidens naturkatastrofer.

Stormfloden har ramt hårdt

Et af de store emner på Lystbådehavnenes konference er naturligvis stormfloden, der ramte den sydlige del af landet hårdt i oktober.

Hver fjerde af de ramte havn har meldt tilbage, at de kun delvist kan blive klar til sejlsæson 2024, og nogle havne må desværre erkende, at der vil gå mere end et år, før de igen kan åbne for havnen. FLID har fået indrapporteret skader fra medlemshavne på over 90 millioner kroner, hvilket er 4,5 gange større end ved ”Bodil” i 2013. 

Formand for FLID, Bent Ole Jonsen udtrykker på vegne af årsmødet en samlet opfordring til politikerne:

– Lystbådehavnene skal tages af Naturskaderådets negativliste, så havnene i lighed med sommerhuse kan få del i erstatningerne ved stormflod. De ramte havne står i dag helt alene om oprydning, samt finansieringen og genetablering af de skadede moler, broer og anlæg. Vi opfordrer politikerne til at yde hjælp her og nu til de berørte havne, samt at sikre lystbådehavnenes fremtid ved at tage dem med i den kollektive stormflodsordning. Lystbådehavnene er en vigtig del af det danske samfund, turisme, friluftsliv og erhvervsliv. Det er i landets fælles interesse at sikre lystbådehavnenes fremtid.

content-loader
content-loader
content-loader