Undgå at zigzagge for anker hvert andet minut
Ekspert i at ligge for anker, Anders Skole Overgaard fra Sydfyn, giver her tricks til hvordan din båd ligger mere roligt, når du ligger for anker og ikke skøjter frem og tilbage.
Den er stensikker hver sommer: ”Hvorfor zigzagger båden” skrive mange sejlere i debat-grupper.
Sejleren ligger for anker og kan ikke forstå hvorfor båden skøjter fra side til side hvert 2-3 minut – og det er der tilsyneladende mange – gamle søulke som nye sejlere - der ikke forstår, både for motorbåde og sejlbåde, forklarer den sydfynske sejler, 75-årige Anders Skole Overgaard, der er en erfaren sejler.
Han fortæller videre.
Jeg kan ikke selv lide at ”ankersejle” – og efter flere lange debatter på FB Sejlergruppen, samlede jeg op på alle de gode råd. Jeg har desuden eksperimenteret med de forskellige gode ideer, så man kan ligge stille.
Naturligvis mener jeg at man ligger ”stille”, når man bare følger vindens almindelige ~20 graders vindspring.
MIN baggrund for at skrive artiklen her, er opsamling af de gode råd samt mine egne eksperimenter.
Hvorfor kan vi ikke bare være ligeglade? For i pænt sommervejr så gør det jo ikke noget at båden skifter vinkel på 90 grader fra side til side – det skramler højst lidt i kæden.
MEN kommer der hård vind – så kan det pludselig ødelægge resten af sommerturen, fordi båden skøjter aggressivt fra side til side, det hugger og slider når båden ”vender” og i værste tilfælde bliver ankeret gradvist lirket løs og SÅ bliver det for alvor noget rod.
Konstant trækretning hjælper dit anker til at “passe sit arbejde”
Du bør undgå at ankersejle, specielt i dårligt vejr, fordi det systematisk “vrikker” dit anker, så bundmaterialet bliver løsere, ligesom når vi vrikker med tæerne i sandet på badeturen.
De små “almindelige vindspring” på 20-30 grader skader ikke ankerets “arbejde”, som er at holde godt fast i bundmaterialet, så du ligger sikkert og godt for anker.
Omvendt så vil “ankersejling” på 90-120 grader, konstant holde bundmaterialet rundt om ankeret lidt i bevægelse, på grund af skiftende trækretning.
Samtidig er belastningen i yderstilling 2-3 gange større, så det kan betyde at ankeret gradvist løsnes.
DERFOR er der grund til at forstå ”ankersejling” og prøve at ligge ”ret for vinden”.
Båden ligger USTABILT når vindens trykcenter ligger FORAN undervandsskrogets center = lateralcenteret.
Både som er “gammeldags” langkølede, og som ikke er gode til at “holde højde”, har sandsynligvis ikke ret meget tendens til at ankersejle, hvorimod moderne både med gode “krydsegenskaber” vil sandsynligvis have stor tendens til at “ankersejle”.
Motorbåde har ofte en tendens til at ankersejle, på grund af ret stor overbygning i den forreste del af båden.
Det er ret enkel fysik, som påvirker båden, ligesom en båd kan være luvgerrig eller lægerrig.
Det er de samme fysiske love, som gør at en pil uden halefjer flyver ustabilt.
Bådens tyngdepunkt og fastgørelse af ankeret har også betydning – læs Frayssee´s grundige forklaring, DYNAMIC BEHAVIOR (3) YAWING AND SWINGING hvis du vil “nørde” mere på engelsk.
Sådan undgår du at ankersejle
Den simple løsning på en sejlbåd = ANKERSEJL: Flyt vindens angrebspunkt længere bagud med et ankersejl. Både med 2 master kan sætte et hårdt halet stormsej på mesan- eller papegøjemasten.
Et ankersejl kan også kombineres som noget der giver skygge i kockpit – en høj bimini (solskygge) eller andet monteret agterude, som virker som “vindfane”.
Med vindtrykket længere agterud, ligger båden pludselig meget mere roligt og belastningen på anker og ankergrej bliver betydeligt mindre.
Med en motorbåd hvor man ikke lige uden videre kan rigge et “ankersejl” op, skal man måske prøve at ankre fra hækken som det allernemmeste – det er også meget fint på de meget varme dage, hvor man er glad for frisk luft igennem kockpittet.
Det er ret enkelt at binde en “hanefod” på ankerkæde/tov og så føre trækket om til agterenden – du vil blive meget overrasket over hvor roligt du pludseligt ligger. Og ellers skal man måske lægge et ekstra anker ud i “V” mod vinden.
Der er god grund til at ligge roligt, fordi belastningen er 2-3 gange større, når man “zigzagger”, som beskrevet af Fraysse: http://alain.fraysse.free.fr/sail/rode/forces/forces.htm
Læs mere om at ændre undervandsskorg: Drew Frie: Twisting in the Wind
Læs mere på Anders hjemmeside og se tegninger i større størrelse

Med tegninger prøver jeg at vise at det er nogen forskellige teknikker du kan bruge, hvis din båd ankersejler.
VEND BÅDEN – med ankeret fra hækken og din før så vilde båd, ligger helt stille + på de varme sommerdage får du dejlig frisk vind gennem kahytten.
LÆG 1 EKSTRA ANKER UD – læg et hjælpe-anker ud i et ”V” mod vinden, så vil båden ligge roligt. Anker nummer 2, behøver måske ikke være så stort.
“Hammerlock” metoden kan måske bruges.
LIG SKRÅT med hanefod. Bind en “hanefod” så du ligger skråt for vinden, og du kan ligge støt når du har eksperimenteret lidt med vinkel log længde hanefod.
Kræfterne fra vinden bliver naturligvis lidt større når du ligger lidt skråt til vinden, (Fraysse siger ca. dobbelt) men trækker er næsten det samme hele tiden, trækretningen i ankeret er konstant. På den måde så får ankeret “gode arbejdsforhold”.
TVÆRBOM med to stk. hanefod – og lad ankerkæde/tov hænge lidt slapt – båden vil ligge forbløffende ret for vinden og meget støt.
Det svarer til det som man opnår på en katamaran med to stk. hanefod – men det fælles trækpunkt skal ligge ret langt fremme, (altså to ret lange “hanefødder”) ellers bliver virkningen mindre.
ÆNDRE UNDERVANDSSKROG – Undervandsskroget har stor rolle for balancen – i princippet vil båden jo ligge støt, når undervandsskroget ligger helt fremme (og vindtrykket længere tilbage).
Nu bygger man jo ikke lige et dybt stiksværd på en båd for sjovs skyld, MEN man KAN eksperimentere med sænkekøl og ror, og man kan MÅSKE flytte undervandsskrogets modstand helt frem med en “drogue” (lille drivanker) tæt ved stævnen

