Emma ville prøve noget nyt. Derfor tog hun med som gast på Ceanca. Foto: Privat
Eventyret ligger ikke langt fra Danmark. Foto: Privat

Om at gribe chancen: Emma fra Rømø sejlede som gast fra Frankrig til Danmark

At sejle med som gast kan gøres i Danmark, såvel som Nordfrankrig. Anna Brinch har talt med 20-årige Emma Wollesen fra Rømø, om tankerne og oplevelsen ved at sejle med på en Beneteau Oceanis 351, som gast for første gang.

Af Anna Brinch |

Nordjyden, Theis Grøndal, stævnede sommeren 2023 ud på en 10 ugers sejlads til Frankrig. På rejsen havde han mange gaster og en af dem var Emma Wollesen fra Rømø, der ikke tidligere havde erfaring med livet til søs.

Theis ejer "Ceanca", en Beneteau Oceanis 351 fra 1997. Billeder af båden og sommerens sejlads kan ses på @sailing_ceanca.

Emmas sejlererfaring begrænsede sig til små ture ud for at hente garn med sin farfar og far samt sejlads med motorbåde under sit ophold i Latinamerika. Så da muligheden for at tage afsted med Theis, en erfaren sejler, bød sig, var hun både spændt og nervøs.

- Det var en spændende udfordring at tage afsted alene. Jeg kendte ikke skipperen, Theis, på forhånd, så det var vildt at begive sig ud på denne rejse uden at vide, hvem jeg skulle dele turen med, forklarer Emma med et stort smil.

Sejlede langs Europas kyst

Da Emma påmønstrede Ceanca i Calais, var hun den eneste gast i den første uges tid. Derfor fik hun mulighed for at have stor medbestemmelse i, hvilke havne, byer og lande de skulle besøge på deres vej mod Danmark.

- Nogle gange er det bedste, der kan ske, også det eneste, der sker. Dette var i hvert fald min tanke, da jeg tog afsted på rejsen til Calais, fortæller Emma.

Det første stop var Dunkirk, hvor Emma ønskede at udforske efterladenskaberne fra Anden Verdenskrig. Dage blev tilbragt med museumsbesøg, god mad og hyggelige øjeblikke. Men det var Amsterdam, der virkelig stjal hendes hjerte.

- Et af højdepunkterne på turen var utvivlsomt Amsterdam. Vi brugte fire dage på at udforske byen, vandre gennem gaderne og besøge en lang række restauranter. På vej til Amsterdam fik vi selskab af to nye gaster i en uge. En af mine venner meldte sig også ind undervejs og sejlede hele vejen tilbage til Danmark med os, beskriver hun og fortsætter:

- Men havnen i Harlingen var uden tvivl en af de smukkeste havne, jeg nogensinde har besøgt. Den lå ved de vestfrisiske øer. Da vi sejlede videre til Terschelling, blev vi fanget i fem dage på grund af en voldsom storm med høje bølger i Nordsøen. Så vi endte med at leje nogle scootere og køre hele øen rundt.

Ombord på Ceanca

Emma og Theis oplevede kun få udfordringer på deres rejse. En tredje gast blev sat af på Terschelling på grund af søsyge efter stormen med de høje bølger. Men der skete også en vild oplevelse, da de passerede indsejlingen til Rotterdam:

- Pludselig stoppede motoren, og vi kunne ikke sejle videre. Vi befandt os midt i en af de travleste trafikzoner i den engelske kanal uden motor eller GPS til rådighed. Heldigvis havde vi to reservebatterier om bord, og en af gasterne var elektriker, så han fik det fikset senere på natten. Vi klarede os gennem indsejlingen med sejl og søkort, forklarer hun om den dramatiske oplevelse.

Madlavning blev nogle gange udfordret af vejret og bølgerne. For eksempel endte en længsel efter "boller i karry" i et kaotisk måltid med frikadeller, brød og ketchup.

- Da vi sejlede fra Oostende forbi Rotterdam, drømte vi om at spise "boller i karry" til aftensmad. Problemet var bare, at der var to meter høje søer, og det var umuligt at lave mad om bord. Vi blev kastet rundt, og jeg endte med at lave frikadeller midt i alt kaosset, gengiver Emma grinende.

Når det blev nat, delte de vagter om bord. Den ene sov i cockpittet, mens den anden var på vagt og styrede båden. Emma fortæller om de specielle nætter, hvor der blev lyttet til lydbøger, livet blev vendt og drejet og kigget på stjernerne.

Lærte meget mere end at sejle

Emma lærte ikke kun at sejle, men også meget om sig selv. Hun opdagede, at hun kunne vise ansvar og stole på andre mennesker. Det var en tryg oplevelse at sejle med Theis, og det var surrealistisk at opleve, hvordan et møde med en fuldstændig fremmed kunne udvikle sig til et stærkt venskab på så kort tid.

- Det var en sindssyg oplevelse at lære en fremmed person at kende på denne måde, vi lærte faktisk virkelig meget af hinanden. Det føltes trygt at sejle med Theis, selvom jeg ikke kendte ham på forhånd. Det var virkelig vildt at opleve, afslutter den 20-årige Emma.