Brødrene Devantier hjælper unge - købte Spækhugger for at få flere huggersejlere i Vordingborg - 20 årige Albert greb muligheden
Kim og Jan Devantier købte en kapsejladsklar spækhugger, der kunne stå til rådighed for dem der kunne tænke sig at prøve kræfter med Spækhuggersejlads. Albert Elvang greb muligheden sammen med sin ven Kasper Nerup og fra næste år køber de båden til billige penge. Til vinter skal båden fikses med hjælp fra brødrene.
Kim og Jan Devantier startede deres liv som spækhugger sejlere i 2019. De startede til Sejlklubben Snekkens kapsejladser og har siden da nydt mange dage på havet. Men der ikke andre spækhuggersejlere i Vordingborg Nordhavn og det fik de to mænd til at tænke ud af boksen.
I 2021 kommer Kim og Jan i dialog med flere medlemmer fra Spækhugger Klubben. Her taler de om deres store ønske til at få flere spækhuggersejlere i Vordingborg. I klubben taler de blandt andet med repræsentanter fra de aktive sejlmiljøerne i Århus og Svanemøllen, som har henholdsvis 30 og 70 aktive spækhuggere.
Spækhuggere sejlerne er aktive og hjælper hinanden
Til minbaad.dk fortæller Kim Devantier følgende om Spækhugger Klubben:
- Det som vi faldt for ved Spækhuggeren, var de mange aktive medlemmer, hjælpsomheden og det gode fællesskab som klubben har omkring evnen til at dele gode råd, og ikke mindst den store tilgang til reservedele og brugte sejl, pga. det store antal både.
Eksempelvis har Spækhuggerklubben investeret i masterør, så medlemmerne kan købe en ny mast uden beslag for blot 5.000 kr. hvor man traditionelt skal give + 60.000 kr. for en komplet ny rig hos en masteproducent.
Derudover har man i klubben også gjort meget ud af at indrette bådene efter ”Århus-modellen”, hvor der er fokus på simpel og funktionel betjening af båden. Endvidere arrangeres træningsweekender i både øst og Vest.
Brødrene Devantier tog et sats
De to brødre har i et par år luftet deres ønske om at få flere spækhuggere til Vordingborg. De har ihærdigt prøvet at lokke nye sejlere til og holdt øje med billige både til salg som de interesserede kunne købe, dog uden held.
I stedet besluttede brødrene sig for at starte et projekt som gik ud på at skaffe en fuld kapsejladsklar spækhugger, som skulle stå til rådighed for dem der kunne tænke sig at prøve kræfter med en spækhugger. Båden blev fundet og handlet til en god pris med hjælp fra kræfter i spækhuggerklubben, som skabte kontakten til Nivå Sejlklub, som havde en skolebåd de ville sælge.
Målet var efterfølgende så at finde et par tovholdere, gerne nogle unge mennesker, som vil tage det daglige ansvar for båden, sejle den til kapsejladser, uden at de fra starten skulle investere i en båd, eller binde sig økonomisk. Præmissen er så, at de prøver det af her i 2023, hvis de ønsker at fortsætte, overtager de båden til den reelle kostpris som brødrene har haft.
Fordelen for tovholderne er netop at de kan få afprøvet om spækhuggersejlads er noget for dem, . Hvis det så ender med at tovholderne hopper fra, kan de gå fra projektet uden nogle omkostninger, fortæller Kim Devantier, og så må vi forsøge at finde nogle andre til at sejle båden.
Jagten på Tovholdere
Projekt offentliggøres i juni måned i klubben og på relevante lokale facebooksider. Det var lidt ”opadbakke” i starten og ind over sommeren, men i starten af august får Kim Devantier en henvendelse fra 20 årige Albert Elvang, som tilbyder at sejle båden hjem fra Nivå, sammen med hans kammerat Kasper Nerup.
Efter en god snak om det praktiske og økonomien i aftalen, takker de 2 unge sejlere ”ja tak” til at blive tovholdere på projektet.
– Det var vigtigt for os at de 2 unge mennesker forstod præmissen i projektet, samt de reelt var i stand til at sejle båden, og det er vi helt trygge ved, udtaler Kim Devantier og forsætter:
- Albert har sejlet med sin far hele livet og de sidste mange år været med som gast på farens BB10 til onsdagskapsejladserne i Sejlklubben Snekken og ved DM i BB10 meter. Kasper har ingen erfaring med sejlbåde selv, men også hans far har sejlet meget kapsejlads i blandt andet i Spækhugger.
Albert skulle selv finde et navn til Spækhuggeren, og valget var helt klart, den skulle selvfølgelig hedde ”Modvind”
- Jeg glæder mig til resten og næste sæson til at lære at sejle i Modvind. Det er noget helt andet at jeg nu skal være skipper og ikke kun gasten til kapsejladserne. Det var slet ikke meningen at jeg skulle have en båd nu, men det er en fed mulighed, som Kim og Jan har givet os. Vi har aldrig prøvet at sejle spækhugger før, men turen fra Nivå til Vordingborg var helt fantastisk. Modvind sejlede hurtigt og vi fik afprøvet bådens kræfter i Køge og Fakse bugt, fortæller Albert.
Albert og Kasper har siden bådens ankomst ikke gjort det store, men de har dog været ude på dagsture i Storstrømmen, med venner og hinanden og deltager nu også i Onsdagkapsejladserne
Jan og Kim har tilbudt at vi til vinter kan have Modvind stående ved siden af Medvind på Jan´s værksted i Vordingborg, til forået skal vi så i gang med den helt store tur, hvor vi skal slibe, male og reparere alle de små huller der kommer ombord. Vi skal have fjernet mange spil, og andet unødvendigt rig, afslutter Albert med.
- Ja, der skal ”ryttes op” på båden, det hjælper vi hinanden med til foråret, og så er det mest praktisk bådene ligger sammen, tilføjer Kim Devantier.
Jeg vil ikke afvise, at vi ikke kunne finde på at købe endnu en spækhugger og gøre det hele igen. Men inden da skal vi lige have styr på Modvind, og gjort den så hurtig at de unge mennesker sejler fra os på kapsejladsbanen, det er det overordne mål, afslutter Kim Devantier med.
Fakta om Spækhugger bådtypen
Spækhuggeren er en 24 fods sejlbåd, designet af Peter Bruun sidst i 60'erne og sat i produktion i 1970. Den er kendt som en hurtigsejlende båd, og bruges af mange til kapsejlads og turbåd.
Der blev produceret over 300 både indtil sidst i 1980'erne. Omkring år 2008 er produktionen genoptaget af Peter Bruun. Spækhuggeren er som en af de første masseproducerede danske lystfartøjer - bygget i glasfiber.
Spækhuggeren er en forholdsvis tung båd på 2.280 kg. Den tunge køl - der udgør 60 procent af bådens vægt - sikrer en høj krængningsstabilitet og bløde bevægelser i vandet.
For at kompensere for den høje vægt, er spækhuggeren udstyret med en sejloverflade på godt 40 m2 fraregnet spileren. Denne forholdsvis store sejloverflade bidrager til at gøre spækhuggeren til en hurtig båd i let vind.