Gå til hoved-indhold
Kapsejlads
September 29, 2021. 11th Hour Racing Team’s Malāma heads offshore for the Transat Jacques Vabre qualification run with Charlie Enright and Pascal Bidégorry.
Kapsejlads

IMOCA 60erens foils løfter båden delvist ud af vandet i mellemluft - interview med Simon Fisher

Det bliver en vildt hård tur, når starten går søndag 15. januar i Alicante kl. 14 for 7 VO65ere og kl. 16 for 5 IMOCA 60ere. Vi var på 11th Hour Racing Teams base og mødte navigatøren Simon Fisher, der skal på sin 6. jordomsejling. Han forklarer om bådene.

Af Troels Lykke |

Britiske Simon Fisher, 45, fra amerikanske 11th Hour Racing Racing er cool og virkelig dygtig. Det kan du fornemme i den video vi optog i denne her uge i Alicante.

Han har overskud efter fem jordomsejlinger for b.l.a. ABN Amro, Telefonica og Abu Dhabi, hvor han vandt i 2012 og 2015, hvor han vandt med holdet. Simon Fisher, der kaldes for SIFI, nåede at blive advokat i London, men droppede det og har været prof-sejler i 25 år.

Det har han ikke fortrudt. Om skiftet fra VO 65erne til IMOCA 60erne siger han.

- De er meget hurtigere, mere komplekse, men også mere skrøbelige, derfor er det meget vigtigt at man ved hvornår man ikke skal presse båden lettere, siger Fisher til minbaad.dk.

Der er sensorer på mast, sejl, vant og mange andre ting og alarmerne lyder hvis man presser grejet for meget.

Han forklarer at han denne gang kommer til at være mere aktiv med at styre og trimme båden, da de kun er fire sejlere om bord, plus en pr-mand, der ikke må sejle båden, men han må godt lave mad og gøre rent.

Her følger du sejladsen live - se også sejladsen på Eurosport

content-loader
content-loader
content-loader