Gå til hoved-indhold
Tur

34 meter lange finske Raven 111 skal foile med America's Cup-teknologi

Gigantiske T-folier giver det meste af stabiliteten til Baltic 111 Raven, en gigantisk cruising-båd, født af America's Cup-teknologi. Farten forventes at blive høj, fortæller Yachting World.

 

Af Jan Hovald |

Denne folieassisterede, ultralette superyacht bliver ny i mange henseender, og det finske BalticVærft siger, at det er "en af de mest ekstreme både, værftet har bygget i sin 50-årige historie. 

Raven, på 55 ton, er designet til at sejle delvist på en af de gigantiske T-folier, der giver størstedelen af stabiliteten, plus nogle lodrette løft, via en 9,3 tons bulbkøl for enden af en 5 m dyb fast finnekøl der giver ekstra oprettende moment.

Der har selvfølgelig været mange foiling både i løbet af de sidste par år, men det er stadig ekstraordinært sjældent at støde på en yacht som Raven. Dette 34 meter foilende bæst blander næsten hidtil uset præstationspotentiale med et stort niveau af luksus, der sjældent findes på så hurtige superyachts.

T-folierne er monteret på hydraulisk betjente arme, der er i stand til at understøtte en betydelig del af bådens forskydning, mens for- og agterbeklædning styres af lodrette trimtappe ved agterspejlet. Derudover giver vandballasttanke i hver agterfjerdedel et yderligere løft til oprettende øjeblik, når det er nødvendigt.

Raven's hastighedspotentiale er sådan, at sejlads vil give mere en følelse af en kæmpe flerskrogsbåd end et konventionel enkeltkrog.

Derudover er sejlplanen og riggen relativt konventionel med en Southern Spars carbonmast og North Sails 3Di-forsejl ved hjælp af Helix-struktureret luff -teknologi plus en hel samling af Code og asymmetriske sejl sat fra et 8 m bovspryd. Båden sejles primært fra et cockpit lige agter, der har læ for elementerne i den forreste ende, samt adgang til beboelse.

Besparelser i vægt

Selv i denne del af markedet tilføjer de uundgåelige hotelsystemer om bord en betydelig mængde ekstra vægt. Skibsarkitekterne Botin Partners, bygningsingeniørerne Pure Design og bygherrerne er gået ekstremt langt for at vægten nede på kun 55 tons, en betydelig besparelse på det typiske tal på 75-100 tons for en superyacht v.h.f. kulstof af denne størrelse.

Den finske konceptdesigner Jarkko Jämsén udviklede Raven sammen med sin ejer og er ansvarlig for yachtens styling, herunder eksponering af elementer i kulstofstrukturen for at skabe en unik interiøræstetik.

Raven er færdig til et kompromisløst niveau af luksus, med et optimeret design, understøtter Raven stadig fuldt ud et superyacht-niveau af systemer og komfort," fortalte Baltics administrerende vicepræsident, Henry Hawkins, os.

Der er saloner for og bag det store centrale gæstecockpitområde, hvor den forreste indeholder kabyss- og spiseområder, mens agtersektionen indeholder ejerens soveplads.

Ravens ejer forstår også, at sejlads af yachten med høje hastigheder vil være støjende, så fraværet af de sædvanlige lyddæmpende materialer monteret på superyachter repræsenterer en anden stor vægtbesparelse.

Sejladsmønster

Yachten vil primært blive brugt til dagsejlads, men vil også foretage højhastighedspassager over lange afstande. På dækket er den unikke 'fuglerede' cockpitbrønd beregnet som en tovejs observationskuppel.

"Båden er primært skabt for ren nydelse, og ejeren kan godt lide udfordringen ved at gøre noget, der ikke er blevet gjort før," siger ejerens projektleder, Garth Brewer. "Han forstår virkelig de tekniske elementer, og dette vil være et udviklingsprojekt, der vil kræve en velovervejet tilgang."

Rekordbryder?

De første test fandt sted i begyndelsen af august uden folier, hvorefter båden blev halet ud dagen før, vi talte med teamet om, at folierne skulle tilføjes, forud for en anden fase af forsøg, der fandt sted i de seneste uger.

I betragtning af kompleksiteten af denne yacht og projektets omfang er det ingen overraskelse, at udviklingsfasen efter overdragelsen forventes at tage ca. 12-18 måneder, betydeligt længere end de 8-12 måneder, der typisk er nødvendige for mindre foilende racerbåde som IMOKA 60erne.

Ravens potentielle præstationsdata er underlagt en fortrolighedsaftale. "Dette projekt repræsenterer uden tvivl en af de største udfordringer, Baltic Yachts nogensinde har taget til  sig," tilføjer Hawkins. "Men det er det, vi gør – vi har en lang tradition for at bringe førende innovation i forgrunden."

Baltic 111 Raven
LOA:  34.0m 111ft
LWL:  33.1m 108ft
Bredde: 7.40m 24ft
Dybgang:  4.80m 15ft 9in
Vægt : 55.000 kg
Ballast:  9.300 kg

Bygherre: www.balticyachts.fi

content-loader
content-loader
content-loader