Gå til hoved-indhold
Kort Nyt
Ole Quitzau ombord på sin båd en iskold vinterdag. Foto: Privat
Kort Nyt
Familiens båd, Gulfstar 65, som de købte i Caribien. Foto: Privat

Langturssejler Ole Quitzau sejler også om vinteren: Et pålideligt oliefyr er vigtigt

For Ole Quitzau og familien er der ikke det store hokus pokus i at sejle om vinteren i sin Gulfstar 65. Ole deler her ud af sine mange erfaringer, så du også kan komme i gang med vintersejlads. Han er især vild med at sejle i december og drømmer om at sejle til julemarked i Tyskland.

Af Cille Rosentoft |

Ole og Trine Quitzau med deres tre unger, tvillingepiger på 12 og lillesøster på 11 år har sejlet mange sømil som familie. De har været på langtur og samler på gode oplevelser ombord.

Sæsonen stopper ikke for dem, når vejret bliver koldere. Sådan har det altid været, og alle i familien nyder at sejle året rundt. Familien har ikke lige nu en fast hjemhavn, men har tidligere ligget i både Svanemøllen og Brøndby.

De sejler i en Gulfstar 65, som Ole og Trine, i øvrigt købte i Caribien i en “ordentligt rødvinsbrandert”, som Ole selv udtrykker det. Det er en historie, som vi tager en anden gang.

Her og nu handler det nemlig om vintersejlads. Ole har delt gode oplevelser, erfaringer og tips med Minbaad og nu giver vi dem videre til jer alle. Ole er lidt af en ekspert, når det kommer til vintersejlads. Han har kun haft sin båd på land fire gange siden han blev bådejer i 2006. Alle de andre år er der også blevet sejlet om vinteren.

Vinterens måneder er forskellige

Ifølge Ole er der stor forskel på vintermånederne og de bruges derfor meget forskelligt, når familien sejler.

- December er fed, fortæller Ole - der sejler vi til storbyer, hvor vi kan ligge helt inde midt i byen. Vi dyrker julemarkeder og den gode stemning - fx sejler vi ofte til Helsingborg. Januar er derimod ikke så fed en måned, slår Ole fast.

Det er måneden, hvor man skal til bunds i sin lange to-do-liste og derfor knokles der en del.

Februar og marts er gode måneder igen. Her sejler vi ofte til Faxe Bugt og ligger for anker. Der er ikke noget bedre end at vågne en frostklar morgen, gå op i cockpittet og pisse ud over fortøjningerne, siger Ole - (mere om at pisse på fortøjningerne senere), og derefter tilbage i salonen, hvor der nu dufter af friskbagt morgenbrød.

Praktiske erfaringer og råd

Ole deler også gerne ud af sine praktiske erfaringer. Erfaringer som han har fået med årene og har mærket konsekvenserne af, hvis ikke de var i orden. Det er fx virkelig vigtigt at have et ordentligt fyr, fortæller Ole til Minbaad.

- Du skal have et godt fyr, som du kan stole på, siger Ole og forklarer hvorfor det er meget vigtigt: Vi lå engang for anker, hvor vores fyr gik i stykker. Der var kun 2 grader ombord. Trine lå højgravid og puttede med tvillingerne, der begge lå i flyverdragt. Så de var sådan set ret varme alle tre. Trine på grund af graviditeten og alle hormonerne og tvillingerne var klædt godt på. Og far her, han måtte give efter for kulden og sejle ind i havnen, griner Ole, som efter den oplevelse altid sørger for, at der er styr på fyret.

En anden ting du skal være opmærksom på, er ifølge Ole, når du sejler ud af havnen, hvor der kan være meget havis. Det er vigtigt, at du giver dig god tid og ikke bare giver den fuld gas.

-  Isen kan godt være lidt tykkere omkring båden, hvis den har ligget der en uge. Her er det meget vigtigt, at du tænker dig om, inden du sejler ud af havnen, forklarer Ole. Hans opskrift er følgende: Giv dig god tid, sejl op på isen og knæk den lige så stille. Hvis du ikke kan komme frem, så sejl lidt tilbage stille og roligt. Du må ikke give den fuld motorkraft, så suger du isen ned i skruen.

Når familien sejler om vinteren, sejler de med motor og genua, fordi der ofte har samlet sig en del is på skøderne og i blokkene. Der er heldigvis som regel vind nok om vinteren.

Du skal pisse på fortøjningerne

Lad os komme tilbage til den rolige frostklare morgen, hvor Ole som det første går op i cockpittet og pisser på fortøjningerne. Det er faktisk et af hans bedste råd:

Kæmper du med frosne fortøjninger, så er det den nemmeste vej til optøning. Eneste ulempe er ifølge Ole, at man skal holde sig helt til man er kommet ud og får sigtet.

Af flere gode råd, nævner Ole:

  • I skal have vand i dunke med, da vandsystemet er drænet og slukket.
  • Hvis I har mulighed for det, så indret et område i båden (som kan lukkes af) til tørreskab. Ole og Trine har inddraget det ene toilet og bruger det om vinteren som tørreskab. Her har de fuld blæs på varmen og kan derfor altid sørge for at have tørt og varmt tøj.
  • Og så et lille trick fra Ole, hvis man har mistanke om, at der er vand i tanken på grund af kondens: Pump det ud i bunden af tanken i dunke, og lad det stå på dækket natten over, så fryser vandet men ikke din diesel og du kan hælde diesel tilbage tanken igen.

Børnene er de nemmeste

Der er ifølge Ole ingen store udfordringer ved at sejle med børn om vinteren. De er, som han siger, alligevel vant til at være en masse ude, så de har allerede varmt tøj og er ikke så bange for kulden.

I Oles familie har de altid sejlet hele året, så for hans piger er der ikke noget nyt i det og heller ikke nogen særlige hensyn eller forberedelser.

- Det skulle da lige være at have en masse Cup Noodles med, siger Ole.

Og det må være lige til at overskue. Når familien sejler og det er meget koldt og der er sne og is på dækket, er der ingen børn ude. Så hygger de i den varme salon og Ole sørger for at klare det, der skal gøres ude iklædt flere lag og en orange fisker-gummidragt ud over det hele. Så er han sikret mod kulden.

- Jeg klæder mig på ligesom fiskerne gør, og jeg fryser ikke. Det handler om at have flere lag på og noget der kan holde vinden ude som yderlag.

Det er en læring, som Ole har taget med sig fra sin onkel, som er gammel fisker og derfor var vant til at skulle holde varmen i alt slags vejr.

På Oles bucketliste

Alle burde have en bucketliste. Den sikrer at drømmene lever og at vi hele tiden har noget at arbejde på for at få til at gå i opfyldelse. Oles bucketlist inspirerede mig og jeg er klar på at få båden i vandet igen og sejle til Lübeck og opleve julestemning, julemarkeder og have min familie tæt på. Men jeg har accepteret, at det ikke bliver i år.

Læs med og se om du ikke også bliver inspireret af Oles beskrivelse:

- Øverst på min bucketliste for kommende vintersejlads står der “At sejle på juleferie til en af de tyske Hansestæder. Det skal være en af dem, der har et julemarked, fx Lübeck, fortæller Ole og fortsætter: I Lübeck er selve kanten af kajen en del af julemarkedet, og du kan dufte gløgg og kager og få stemningen helt ned om læ. Der vil jeg gerne holde juleferie.

Ole afslørede desværre efterfølgende, at det ikke bliver i år. Men mon ikke han får det planlagt til næste vinter.

content-loader
content-loader
content-loader