Gå til hoved-indhold
Havne
I Limfjorden samt i Kattegat, Storebælt og den nordlige del af Øresund i løbet af fredag 130-160 cm og i Isefjorden og Roskilde fjord 140-180 cm over daglig vande. Det kraftige stormvejr opstår på grund af kampen mellem kulde og varme. Kort. DMI

Fjordene i Roskilde, Holbæk og Odense bliver især ramt - havnemester rådgiver om hvad bådejerne skal gøre

Flere steder kan vi komme ud for 20-årshændelser, især i Roskilde, Holbæk og Odense Fjord. Generelt vil kyster ud mod Kattegat, de nordlige dele af Lillebælt, Storebælt og Øresund blive ramt. Få her opskrift fra havnefoged på hvad du skal gøre med båden når Pia rammer.

 

Af Troels Lykke |

Et kraftigt lavtryk på 955 hPa forventes torsdag at bevæge sig fra Norskehavet til Oslofjorden og videre ind over Sverige. Der er udsendt stormvarsel, og stormen har fået navnet Pia, skriver www.dmi.dk/varsler/

Syd for stormlavtrykket Pia blæser det kraftigt op fra vest, og torsdag aften får Danmarks nordvestkyster stormende kuling til storm med vindstød af orkanstyrke. Det er helt generelt i de kystnære egne, at vinden bliver kraftigst. Ud på natten aftager vinden vinden igen. Inde over land vil der også være kraftige vindstød.

Den kraftige vind giver forhøjet vandstand især i Vadehavet, Limfjorden, Kattegat, Storebælt og den nordlige del af Øresund. Den forhøjede vandstand er forsinket i forhold til vinden og indtræffer senere, men der er nogen usikkerhed om de præcise værdier.

Op til 250 centimeter over daglig vande

I Vadehavet ventes sent torsdag aften op mellem 250-320 cm over daglig vande. I Limfjorden samt i Kattegat, Storebælt og den nordlige del af Øresund i løbet af fredag 130-160 cm og i Isefjorden og Roskilde fjord 140-180 cm over daglig vande.

Det skriver DMIs vagtchef Jesper Eriksen, den 20. december kl. 13.55.

Havnemester:  ”Følg med og vær vågen”

Bådejernes indsats ved ekstremt højvande er vigtig, og vi har bedt Havnemester Kenneth Højlund Jensen om at dele de råd og erfaringer han handlede på, da stormfloden ramte Køge Marina:

Følg med på DMI, eller hvilken kanal du nu bruger til at følge vejrmeldingerne på. Man skal være vågen! Det er forberedelserne, der er vigtige. Lyt til advarsler og anvisninger fra havnen eller andre myndigheder, lyder det fra FLID-havne.

  1. Når vandstanden stiger, skal du slægge fortøjningerne, så de kan følge med op og ned. Vær sikker på at fortøjningerne er stærke og ordentlige, så de kan holde til presset.
  2. Sørg for at fendre båden godt af. Både for at beskytte den mod andre løsrevne både, og hvis din båd skulle rive sig løs.
  3. Sluk for strømmen, så du undgår kortslutning.
  4. Flyt eventuelt båden til et mere sikkert sted i havnen, hvis det er muligt. Snak med havnen om hvor, du eventuelt kan ligge.
  5. Sørg for at surre sejl, kalecher og andre løse genstande godt fast.
  6. Det er en god ide at lave en ekstra fortøjning ind til broen, som kan være en ekstra sikring. Med en ekstra fortøjning har båden stadig en snor i land, hvis de andre fortøjninger springer.
  7. Husk også at følge med på fortøjningerne, når vandstanden falder igen.

Ovenstående råd gælder de både, der ligger i vandet. Tjek også båden, hvis den står på land. Sørg for at spænde fald ind og at sejl og alle løsdele er pakket væk eller surret fast. Her gælder det også om at slukke for strømmen.

content-loader
content-loader
content-loader