Gå til hoved-indhold
Kort Nyt
Arcona 415 udstyret med et Oceanvolt Servoprop 15kW elektrisk fremdriftssystem, med propelteknologi med variabel pitch. Den har en 19kWh batteripakke som standard. PR-foto
Kort Nyt

Sejlere nysgerrige på Arcona 415 med el-motor

Copenhagen Boat Show, der slutter søndag 27. august 2023, har flere tjekkede sejlbåde du kan se, fx Arcona 415 med el-motor. - El-motor på både er noget sejlere går op i. Og hurtige både, som en Arcona, er et bedre match med el-motor, lyder det fra importør Ove Skovgaard-Mortensen.

Af Troels Lykke |

Alle taler om el-biler og flere og flere taler om el på både. De har dog ikke lige så gode vilkår når det kommer til opladning af batterier i havnene, men stadig køber flere og flere el-både til deres både.

I Ishøj lige nu udstiller Skovgaard-Mortensen Yacht-Bureau Arcona 415 og mange kommer om bord netop for at høre mere om bådens el-motor, forklarer importør Ove Skovgaard-Mortensen.

Båden sælges dog i dag med dieselmotor, som standard, hvor prisen er på 3,3 mio. kroner. Hvis båden leveres med el-motor stiger prisen med 272.000 kroner til en samlet pris på 3.572.000 kr.

Hurtige både er et bedre match med el-motor

Arcona Yachts mener at særligt deres både egner sig til el, da de faktisk ikke har brug for dem ret meget, da de er letdrevne og sejler langt bedre for sejl, også i let vind.

- Arcona performance cruisere vil altid sejle smukt, men i let vind, når du skal bruge motoren, er elektrisk fremdrift vejen frem. Designet fungerer særdeles godt med elektrisk fremdrift. Komfort, ydeevne og nul emissioner, hvis du skal bruge motoren, hvad mere kan du forlange af din yacht, fortalte Arcona Yachts direktør Urban Lagnéus tidligere i år til minbaad.dk.

Oceanvolt Servoprop 15kW elektrisk fremdriftssystem

Med hensyn til effekt er Arcona 415 udstyret med et Oceanvolt Servoprop 15kW elektrisk fremdriftssystem, med propelteknologi med variabel pitch.

- Den har en 19kWh batteripakke som standard. En 15kW elmotor svarer til en 50hk dieselmotor på vores 40-43 fods både, siger Urban Lagnéus.

Hydro regenerering via propel

Det system bruger også hydro regenerering via propellen til at regenerere strøm under sejlads og opbevarer den i fremdriftsbatteripakken til senere brug.

Regenerering afhænger af sejlhastighed, men vores kunder har set hydro-regenereringen begynde, når båden sejler med en hastighed så lav som 3,3 knob.

- Fordelene ved elektrisk fremdrift er talrige; ikke at have en udstødning og dermed eliminering af emissioner, den løbende omkostningsbesparelse vs. tanke op med diesel, den minimerede driftsstøj og vibrationer, den øgede plads til at bo, den komplette strømstyring, brugervenlighed og vedligeholdelse, og at have en samlet lettere vægt øgede dermed ydeevnen, siger Urban Lagnéus.

6 knob giver rækkevidde på 30 sømil

Arcona 415, som vi var om bord i i Tuborg Havn i december 2022, er med en batteripakke på 34 kilowat og ved 6 knob kan båden sejle 30 knob i stille vejr. Og nogle få sømil mindre hvis der er bølger.

- Men elmotor er mest til vindstille sejlads og ind og ud af havnen, siger den danske importør Ove Skovgaard-Mortensen fra Skovgaard-Mortensen Yacht-Bureau.

arconayachts.se/

content-loader
content-loader
content-loader