Gå til hoved-indhold
Tur
Line Markert er formand i Dansk Sejlunion. Hun er også selv aktiv sejler i en Luffe 40.04. PR-foto

Dansk Sejlunions boss slår et slag for ’godt sømandskab’ - leveregler, som erfarne sejlere kender

Dansk Sejlunions formand, Line Markert, giver her en håndfuld ønsker og gode råd for sommerturen og håber, at ferieoplevelsen bliver fantastisk for alle sejlere. Der er mange ting man kan gøre forkert.

Af Troels Lykke |

Line Markert blogger på et nyhedsbrev, som minbaad.dk også med tilladelse bringer:

Sommeren er for længst kommet til vores himmelstrøg, og lige straks tager sejlerfamilerne på den årlige sommertur rundt i de skønne danske farvende – med afstikkere til nabolandene.

Sommerturen er en mulighed for nydelse og oplevelser med familien og de bedste venner. Færdighederne som navigatør, styrmand og gast prøves af på vej mod nye destinationer blandt mange andre sejlere – nye såvel som erfarne. Og vores personlige temperament og værdier afprøves i havnen ved mødet med alle de andre bådejere. 

Dansk Sejlunions formand, Line Markert, giver her en håndfuld ønsker og gode råd for sommerturen og håber, at ferieoplevelsen bliver fantastisk for alle sejlere.

Line Markert slår et slag for ’godt sømandskab’ - de leveregler, som erfarne sejlere kender, fordi de er naturlig eller fordi de har lært reglerne fra andre sejlere:

I havn

  • Vi skal hjælpe de nye sejlere med at få positive oplevelser og minder. Mød dine medsejlere med en udstrakt hånd i havnen og en venlig samtale om båden og udstyret – måske endda på båden.
  • Husk at vende dit skilt i havnen fra rødt til grønt, når du sejler hjemmefra og skriv gerne på skiltet, hvornår du er tilbage. Så kan andre få glæde af pladsen.
  • Jeg hører fra mange havnefogeder, at de bliver kimet ned af gæstesejlere, som vil høre, om der er ledige pladser eller for at reservere en plads. Det virker ikke i praksis, for havnefogeden har vigtigere opgaver. Vi møder også tit de samme spørgsmål på de sociale medier. Her er der måske mere tid til at kommunikere. Men allerbedst er det nok bare at gøre forsøget. For uanset om der er en rigtig bådplads ledig eller ej, så er der stort set altid plads til en båd mere. Vi kan sagtens ligge i flere lag uden på hinanden. 
  • Vi skal selvfølgelig opføre os pænt og gå hensynsfuldt hen over andre bådes fordæk. Vi må tåle at få uventet besøg på dækket af og til, når vi ligger inderst. Hjælp med, at alle kan fortøje godt og sikkert, og hjælp med ordentlig afsejling, selvom det betyder, at du kommer tidligere op eller senere afsted end planlagt.
  • Der går mange historier og hygge-mobbende kommentarer mellem motorbådssejlere og sejlbådssejlere. Husk, at vi alle er afsted for at nyde ferien på den måde, vi helst vil og på den måde, der giver os mest sejlerglæde. Vis hensyn - uanset om du tørrer sejl, tester ydeevnen på din motor eller gerne vil sikre en plads til dine venner, som kommer om lidt. Prøv med den pæne henstilling, når du møder en, som har en anden forståelse af sejlerglæde, end du har.
  • Fester i havnen er hyggelige for deltagerne. Men ikke nødvendigvis for andre, hvis festen er højlydt eller sen. Omvendt skal der også være plads til at slappe af, grine og høre god musik, så længe det sker på en kontrolleret og respektfuld måde. Hensyn og ordentlig samtale er en del af godt sømandskab. 
  • Naturoplevelser er noget at det, som trækker mange sejlere på vandet, og som vi nyder ved sommerturen med familien. Men den skønne natur er ikke bare til nydelse. Den skal også bevares. Her har vi selv et stort ansvar og mulighed for at gøre en forskel – også i land. Nogle ting er reguleret af regler. Andet følger bare af fornuft.
  •  
    • Vi har i mange år haft regler for bådtoiletter og holdingtanke. Jeg tror faktisk godt, at bådejerne kender reglerne, men alligevel får vi løbende meldinger om, at toiletter tømmes i havnen eller tæt på land. Det er virkelig en ulækker oplevelse for andre sejlere og brugere af naturen. Det er måske ikke det enkelte toiletskyl i Lillebælt, der gør en forskel. Men alle toiletskyl eller tømninger af holdingtanke i havet gør en stor forskel. Brug havnens tankanlæg til tømning, eller få havnen til at rekvirere en slamsuger til at modtage indholdet. Brug havnens bad og toiletter, når du er i havn, så tanken ikke skal tømmes så tit. Lad være med at tømme tankene inden for lovens grænse på 12 sømil. 
    • Affald i havnen skæmmer også billedet og er skadeligt for fisk, dyr og planter. Vi er som sejlerfællesskab blevet meget bedre til at undgå affald og til ligefrem at samle andres affald op, hvis vi for eksempel ser plast på havet eller i havnen. Det er en god idé at have en rulle poser fra Havmiljøvogterne ved hånden.
  • Giv børnene en god oplevelse. Jeg tror, at mange forældre enten har oplevet eller vil opleve, at børn og teenagere skal vænne sig til livet til søs og på båden i havn. Det kan mentalt være angstprovokerende at skulle tilbringe flere uger på et lille areal sammen med familien uden mulighed for at stikke af og endda med risiko for at løbe tør for strøm.
  • Her er gode råd nok dyre, men de bedste råd får man fra andre, erfarne sejlerfamilier, eller fra de børn og unge, I har med ombord. Mange timer på vandet kan bruges konstruktivt ved at give alle familiemedlemmer muligheder for at varetage opgaverne om bord – navigation, udkig, styring, oprydning, madforberedelse.
  • Skipperrollen tilhører ikke kun mor eller far. Børn og unge vokser med ansvar – det gælder også på en båd. Og husk at flage med Dansk Sejlunions BoB-flag (Børn ombord), så dine børn kan få nogle legekammerater, når I er i havn.

Til sidst vil jeg selvfølgelig ønske alle en vidunderlig sommer med mange fantastiske oplevelser på vandet!

Line 

content-loader
content-loader
content-loader