Gå til hoved-indhold
Kapsejlads
Den franske solo-sejler Louis Burton trængte til et bad efter han sleb, skar og limede for at redde sin sin båd i Vendée Globe.
Kapsejlads
Louis Burton måtte fikse denne skrogskade.
Kapsejlads
Burton tøvede ikke med at hænge ud over siden af båden, fastgjort med livline, mens han laminerede og limede revnerne sammen. Han tog også særlige forholdsregler for at styrke den beskadigede bagbordsside yderligere.

Håndværkshelte i Vendée Globe - Louis Burton er en af dem

De fleste havde opgivet pg sejlet mod land efter skaden på IMOCA 60eren, men den franske solo-ejler Louis Burton sleb, skar og limede for at redde sin sin båd med en sejlpind og et par bolte under jordomsejlingen Vendée Globe. Nu er han på en 16. plads, 1.661 sømil efter førende Dalin.

Af Troels Lykke |

Louis Burton brugte de lette vindforhold i uge to i Vendee Globe, der startede 10. november i Frankrig, til at reparere sin beskadigede Bureau Vallée på åben hav.

Samtidig var den ungarske sejler Szabolcs Weöres tilbage på kurs med New Europe, efter han reparerede sit storsejl ud for Gran Canaria.

Det må have været en skræmmende oplevelse, da Louis Burton, der blev nummer tre i den seneste Vendée Globe, om natten i november hørte mystiske knirkende lyde fra skroget på sin båd.

Inspektionen af skaden var endnu mere alarmerende: Store revner strakte sig over dækket nær bommen til gennakerskødet ved agterenden.

Skaden var ikke blot overfladisk; den strakte sig også ind i skroget. Burton og hans tekniske team i land var bekymrede for strukturen på Bureau Vallée, en båd designet af Black Pepper i 2020. Men under de gældende lette vindforhold besluttede de at fortsætte sejladsen og udarbejde en reparationsplan.

Den 39-årige franskmand gik straks i gang, da planen var på plads. Mens båden fortsatte med at bevæge sig gennem havet, tog Burton en vinkelsliber, en boremaskine og en slibemaskine frem. Ved hjælp af sejlpinde, bolte og kulfiber måtte han konstruere et "korset" til det beskadigede skrog.

Først afdækkede han det beskadigede område inde i båden og fandt en lang revne, der løb gennem både dækket og bagbordssiden af Bureau Vallée.

Han forseglede revnen med tokomponentlim og forberedte derefter kulfibermåtter, der var gennemvædet i resin, for at reparere overfladen. Arbejdet fortsatte på dækket med slibning og laminering.

Arbejde uden for båden

Burton tøvede ikke med at hænge ud over siden af båden, fastgjort med livline, mens han laminerede og limede revnerne sammen. Han tog også særlige forholdsregler for at styrke den beskadigede bagbordsside yderligere.

Ved hjælp af en ekstra sejlpind konstruerede han to støtter og bøjede bolte fra en lang gevindstang. Disse blev limet og skruet fast på skrogets indre og ydre vægge for at give mere strukturel støtte.

Med stor dygtighed og beslutsomhed fik Burton stabiliseret sin båd og er nu tilbage i kapsejladsen – en sand helt blandt håndværkerne i Vendée Globe.

content-loader
content-loader
content-loader