Gå til hoved-indhold
Kort Nyt
Sanlorenzos Bluegame-division arbejder på en ny foil-assisteret powerkatamaran, kaldet BGF45. PR-foto

Ny foilende motor-katamaran fra Bluegame BGF45 med Volvo Penta dieselmotorer

Men dieselforbruget er stærkt reduceret, da den foilende båd sejler over bølgerne. Samtidig ligger båden langt mere stille under sejlads.

Af Troels Lykke |

Efter at have udviklet en 50-knobs foils til America's Cup-holdene, introducerer italienske Bluegame nu en foiling-motoryacht.

Sanlorenzos Bluegame-division arbejder på en ny foil-assisteret powerkatamaran, kaldet BGF45. Den er en større og mindre ekstrem cruising-version af den 50-knops foiling-AC båd på 75 fod, der blev udviklet til den seneste America's Cup-udfordring.

I modsætning til BGH-båden, som bruger høje computerstyrede foils til at flyve over bølgerne, har BGF45 et kortere og enklere foilingsystem mellem sine to skrog.

Dette system løfter kun delvist skroget, hvilket gør det muligt for båden at sejle akkurat hen over vandoverfladen. Dette reducerer modstanden, forbedrer hastigheden og øger brændstofeffektiviteten uden risikoen for at falde af foilerne.

Volvo Penta

Fremdriftssystemet er også blevet betydeligt forenklet i forhold til de komplekse og dyre nul-emissions brint-brændselsceller, der blev brugt under America'S Cups følgebåde. I stedet drives BGF45 af enten et par Volvo Penta 380 hk IPS500-motorer eller 440 hk IPS600-motorer.

Den kraftigere motoropsætning forventes at kunne nå en topfart på cirka 40 knob og levere en kontinuerlig cruisinghastighed på 32 knob. Selv med den mindre kraftfulde installation vil båden stadig have en topfart på 34 knob og en høj cruisinghastighed.

bluegame.it/

content-loader
content-loader
content-loader